به گزارش ایرنا، اواخر سال گذشته بود که شهردار زنجان در نشست خبری با خبرنگاران استان از احداث اولین خط ریلی تراموا (قطار شهری) با مشارکت سرمایه گذاران چینی حد فاصل میدان 15 خرداد تا میدان آزادی خبر داده بود.
اما به تازگی خبری مبنی بر توقف اجرای این طرح شهری از سوی رسانه های استانی منتشر شده و در این میان هزینه بالای نگهداری و بهره برداری از علت توقف آن اعلام شده است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون این موضوع گفت: با توجه به اهمیت حوزه حمل و نقل شهری اجرای طرح های مختلف این حوزه در شهر زنجان اثر گذاری بالایی دارد و در این میان احداث اولین خط ریلی تراموا از سوی شهردار زنجان مطرح شد.
سجاد خدایی افزود: بر این اساس در ماههای آخر سال گذشته برای مطالعات این طرح قراردادی با شرکت مهندسی ایرانی در چارچوب و اختیارات شهرداری که جزو معاملات متوسط شهری محسوب می شد، منعقد شد.
وی بیان کرد: شهردار زنجان در اجرای طرح های شهری دارای اختیاراتی است و بر این اساس باید همه پروژه های این بخش باید توسط شورای شهر تایید شود.
به گفته خدایی ، شهردار با توجه به در نظر گرفتن این پروژه جزو معاملات متوسط شهری بدون در جریان گذاشتن شورای شهر برای اجرای آن مشاور بکار گرفته بود.
وی اظهار داشت: متاسفانه این موضوع مهم و بررسی های لازم این نوع پروژه به کمیسیون حمل و نقل شورای شهر زنجان ارجاع نشده بود و همین موضوع اعتراض اعضای شورای اسلامی شهر را به دنبال داشت.
این عضو شورای ا سلامی شهر زنجان ادامه داد: مشاور طرح برای ارائه توضیحات لازم یکبار در جلسه کمیسون حمل و نقل شورای شهر زنجان حضور پیدا کرد که اعضا با توجه به هزینه های بالای نگهداری و اجرای این پروژه از مطالب عنوان شده قانع نشدند.
وی خاطرنشان کرد: بنابر این شورای اسلامی شهر از شهردار خواست توضیحات جامع و تکمیلی این پروژه را در جلسه آتی به شورا ارائه دهد تا در نهایت تصمیمات لازم اتخاذ شود.

** خط ریلی تراموا تحولی در حوزه حمل و نقل ایجاد می کند
خدایی با اشاره به اینکه خط ریلی تراموا یک حرکت جدید در حوزه حمل و نقل شهری است، افزود: بهره گیری از این نوع و سلیه در توسعه حمل و نقل شهری زنجان بسیار اثر گذار است و حتی مطالعات اولیه با پیشرفت 40 درصدی برای جابجایی مسافران در حد فاصل غرب به شرق میدان استقلال تا میدان آزادی انجام گرفته است.
وی بیان کرد: رویکرد شورای اسلامی دوره پنجم زنجان نگاه و اقع بینانه به طرح های عمران شهری بدون تحمیل هزینه های هنگفت آن است و در این مسیر حرکت می کند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: اجرای طرح های آرمانی و پروژه های غیر واقع گرایانه و بدون توجیه بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن علاوه بر اتلاف وقت هزینه بالایی به همراه دارد.
وی بیان کرد: هزینه برآوردی این طرح 400 میلیارد تومان اعلام شده که شورای شهر زنجان برای اعلام نظر نهایی خود در انتظار دریافت اطلاعات دقیق تر است.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: به عنوان نمونه پروژه سبزمیدان با قدمت 40 ساله، در برهه های مختلف دستخوش تلاطم در اجرا بود، تا جایی که مقرر بود با محاسبه دلار سه هزار و 500 تومانی مبلغ یکهزار میلیارد تومان بار مالی داشته باشد که توجیه چندانی نداشت.
وی یادآوری کرد: هم اکنون با منطقی ترین کردن اجرای این پروژه، کاهش سطوح آن قابلیت اجرایی پیدا کرده و در مرحله ریز محاسبات، تهیه پروفیل های اجرایی و متریال های مصرفی در حال انجام است و به محض آمده شدن، اجرای آن با حداقل هزینه ها آغاز می شود.
خدایی افزود: در سال های گذشته جایزه 40 میلیارد تومانی با عنوان مسابقه طراحی نقاشی - معماری پروژه گلشهر کاظیمه شهر زنجان در نظر گرفته شده بودکه اجرای این طرح به لحاظ فنی و توجیه اقتصادی قابلیت اجرایی نداشت.
وی اظهار داشت: هم اکنون یک طرح کارکردی و منطبق با توان اجرایی شهرداری برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد که هم اکنون نیز با پیشرفت فیزیکی 40 درصدی در حال احداث قرار دارد.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان خاطر نشان کرد: شورا تلاش دارد با اتخاذ تصمیم های منطقی در اجرای پروژه های مختلف شهری در این دوره از مدیریت خاطره خوشایندی را برای عموم به جای بگذارد و از تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری کند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.