میر موسی انیران روز چهارشبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و هفتمین آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود که این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می آید.
وی اظهار داشت: هفته گذشته برای نخستین بار اعضای کمیته بین ‌المللی مرمت سازه‌های میراث معماری (ایسکارسا) از کشور ایتالیا به منظور ارزیابی وضعیت مقاومت و استحکام گنبد سلطانیه از این بنای تاریخی بازدید کردند.
انیران خاطرنشان کرد: بازدیدهای انجام گرفته این کمیته نشان داد، سازه های این اثر تاریخی بی نظیر در وضعیت مناسبی قرار دارد و مقرر شد اطلاعات لازم پس از برررسی نهایی و مطالعات رفتاری در ارتباط با سازه بنا، به کمیته یاد شده ارسال شود.
وی بیان کرد: بر این اساس پایگاه جهانی با ساز و کارهای انجام داده، همواره ایستایی بنا را به لحاظ شاهد گچی(حرکات ساختمان در طول سال) مورد بررسی قرار می دهد که تا کنون موردی خاص وجود نداشته است.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد: ایسکارسا قرار است پس از بررسی های لازم، چندین بنا در کشور پس از بازدید های لازم در صورت نیاز حمایت در زمینه مقاوم سازی و استحکام بخشی را مورد توجه قرار دهد.
وی خاطر نشان کرد: به موضوعی که توجه داشت این است که بنای تاریخی سلطانیه با محاسبات دقیق و با بهره گیری از مصالح مقاوم ساخته شده و همین موضوع ایمنی این اثر را در برابر شرایط گوناگون به ویژه زمین لرزه ها مصون نگه داشته است.
به گزارش ایرنا، ایسکارسا، کمیته علمی بین‌المللی آنالیز و مرمت سازه‌‌های میراث معماری است که در سال 1996 تاسیس شد.
در این کمیته، متخصصان رشته‌های مختلف از کشورهای متفاوت جهان، علم و تجربه خود را در رشته‌های مرمت و سازه‌های میراث معماری به اشتراک می‌گذارند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.