به گزارش ایرنا، وقتی از قرص برنج سخن به میان می آید عنوان فریبنده آن در اذهان نقش می بندد، در حالی که این قاتل وحشتناک سالها است در کمین انسانها نشسته و به عنوان سمی مهلک و کشنده بشمار می رود.
متاسفانه بیشتر قربانیان این ماده خطرناک جوانان هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه به سمت آن می روند بی آنکه به راه بی بازگشت آن فکر کنند.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور، قرص برنج در پنج ماه اول امسال مرگ 308 از هموطنان را به دنبال داشته که مرگ‌های ناشی از آن 30.5 درصد نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد.
این گزارش می افزاید: مرگ ناشی از مسمومیت قرص برنج در مردان 2 برابر زنان بوده و نیمی از مرگ و میرهای ناشی از سموم دفع آفات به دلیل تماس با قرص برنج است.
پیش از این نیز دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در این ارتباط گفته بود که مطالعات انجام گرفته از شیوع بالای مسمومیت‌های حاد ناشی از قرص برنج حاوی فسفید آلومینیوم در کشور حکایت دارد.
دکتر یسنا به منش به این موضوع اشاره کرده که برخی از مطالعات انجام شده در زمینه بررسی این نوع مسمومیت که در مراکز دانشگاهی و سازمان پزشکی قانونی کشور انجام شده نشان می دهد که در سال های گذشته مسمومیت ناشی از فسفید آلومینیوم به عنوان یکی از مهمترین علت مسمومیت‌های حاد، منجر به فوت در برخی از استان‌های کشور است.
به گفته وی، این مسمومیت‌ها بیشتر در رده سنی 20 تا 40 سال که بیشتر آنها به قصد خودکشی بوده‌ است و بر اساس آمار بیمارستان‌های مرجع مسمومیت کشور، در 6 ماه اول امسال از میان 53 هزار و 800 مراجعه مسمومیت به بیمارستان‌ها، 633 مورد مربوط به مسمومیت با قرص برنج بوده است.
بنا بر اعلام اداره کل پزشکی قانونی استان زنجان نیز سال گذشته 9 نفر در این استان بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند که از این تعداد هشت مورد آن مرد و یک نفر زن بوده است.
اما آمار ارائه شده طی 6 ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه از روند روبه رشد فوتی های ناشی از قرص برنج در این استان حکایت دارد، چرا که در همین مدت 9 نفر فوت شده اند که تعداد سه مورد زن و 6 مورد دیگر مردان بوده اند.
قرص برنج با نام علمی فسفید آلومینیوم، یک ترکیب شیمیایی قوی است که به عنوان جونده کش و حشره کش موثر برای محافظت از غلات در زمان نگهداری در انبار و هنگام حمل و نقل این مواد در کشورهای در حال توسعه استفاده فراوانی دارد.

**درصد کشندگی قرص برنج بالا است
یک متخصص سم شناسی دانشکده دارو سازی زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: هر سال در هفته پیشگیری از مسمومیت ها مطالب و هشدارهای لازم به مخاطبان اعلام می شود که در این میان کسب اطلاعات و آگاهی ها می تواند از گرایش و ابتلا به انواع مسمومیت ها به میزان قابل توجهی پیشگیری کند.
دکتر ملیحه پارسا افزود: عموم مردم به ویژه جوانان به این موضوع توجه داشته باشند که مصرف خودسرانه هر دارویی عواقب خطرناک و جبران ناپذیری دارد و حتی می تواند راه بی بازگشتی را برای فرد مصرف کننده رقم بزند.
وی اظهار داشت: مسمومیت قرص برنج با درصد بالای مرگ همراه است و در این میان نارسایی قلبی- عروقی، هیپوتانسیون (کاهش فشار خون)، اسیدوز شدید و نارسایی حاد کلیه، از علائم شایع این نوع مسمومیت است.
این متخصص سم شناسی خاطرنشان کرد: متاسفانه درصد کشندگی قرص برنج بالا است و حتی قبل از آنکه بیمار برای درمان لازم به مرکز درمانی مراجعه کند، جان خود را از دست می دهد و در صورت ارجاع به هنگام نیز نمی توان کار خاصی انجام داد.
وی بیان کرد: این ماده بسیار سمی بوده و در تماس با آب یا بخار آب گاز فسفین تولید می کند و به این موضوع مهم نیز باید بیش از گذشته توجه کرد.
این عضو هیات علمی دانشکده دارو سازی زنجان ادامه داد: بر این اساس از نگهداری محصولات خطرناک مانند سم قرص برنج در آشپزخانه و کمد باید اجتناب کرد؛ موضوعی که مورد غفلت قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: موضوع مهمی که وجود دارد این است که تنفس گاز متصاعد شده از قرص برنج می تواند منجر به مرگ شود و اغلب خانواده ها به ویژه در مناطق روستایی این ماده را برای پیشگیری از آفت زدگی غلات و حبوبات در منزل استفاده می کنند.

** قرص برنج بصورت قاچاق وارد می شود
پارسا افزود: با توجه به اینکه قرص برنج به عنوان کالایی ممنوعه اعلام شده و استفاده از آن همچون گذشته رواج ندارد، اما متاسفانه خرید و فروش آن بصورت قاچاق در بازار مشاهده می شود و در این میان، افرادی بنا به دلایل مختلفی این ماده خطرناک را مورد استفاده قرار می دهند.
وی خاطر نشان کرد: آسیب ناشی از مسمومیت با قرص برنج می تواند جبران ناپذیر باشد و بر این اساس برای پیشگیری از آفت زدگی غلات و حبوبات در منزل، با جایگزین کردن این سم با سیر و نمک، می توان از خود و خانواده محافظت کرد.
به گفته این متخصص سم شناسی هم اکنون قرص برنج با بوی سیر بصورت استاندارد شده در داروخانه ها وجود دارد که به نسبت نوع صنعتی آن کشندگی ندارد و از ایمنی لازم برخوردار است.
این عضو هیات علمی دانشکده داروسازی زنجان خاطر نشان کرد: به طور معمول مسمومیت های ناشی از قرص برنج افرادی را تشکیل می دهد که بصورت تصادفی این ماده را مصرف کرده و یا به دلایل دیگری مورد استفاده قرار داده اند.

** عطاری ها مجاز به فروش قرص برنج نیستند
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: قرص برنج ماده ای خطرناک و بسیار کشنده محسوب می شود و بر این اساس عطاری های استان و این شهر به هیچ عنوان به عرضه و فروش مجاز نیستند.
دکتر جواد میانداری افزود: در صورت مشاهده و وصول گزارش مبنی بر عرضه این ماده از سوی واحد عطاری با همکاری دستگاههای متولی نسبت به برخوردهای لازم با آنها اقدام می شود.
وی بیان کرد: متاسفانه فرهنگ حاکم در برخی خانواده ها موجب شده به غلط این ماده خطرناک را برای جلوگیری از آفت زدگی حبوبات و برنج استفاده کنند که انجام این کار چه بسا می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
این مسئول ادامه داد: با وجود اطلاع رسانی و آگاهی بخشی های لازم از سوی رسانه های گروهی و مرکز بهداشت استان این ماده خطرناک همچنان قربانی می گیرد و این مهم باید نه تنها در مقطعی خاص از سال بلکه در طول سال مستمر برای گروههای هدف به ویژه جوانان بیان شود.
وی تاکید کرد: بیشتر شهروندان چنان می پندارند که مصرف این نوع ماده همانند دیگر داروها مسمومیت آنچنانی نداشته در صورتی که در مدت کوتاهی شمع زندگانی فرد خاموش می شود چرا که درمان خاصی ندارد.
میانداری افزود: عطاری ها به عنوان یک واحد صنفی مجوز فعالیت خود را از طریق اتاق اصناف دریافت می کنند و با هماهنگی این واحد دانشگاهی نیز برای نظارت و فعالیت این واحدها اقدام می شود.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون عطاری های متعددی در اقصی نقاط شهر وجود دارند و در این میان معضل اساسی، نبود نظارت های واحد بر این واحدها است که سلامت عموم را با چالش روبرو می کند.
وی بیان کرد: بر اساس اعلام اصناف استان 200 واحد فعال واحد عطاری در سطح استان فعالیت می کنند که از این تعداد دو سوم آنها بدون مجوز و فقط یک سوم این واحدها بصورت قانونی هستند.
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: همین فعالیت غیرقانونی عطاری های بدون مجوز مسیر را بری فروش انواع داروهای غیرمجاز همانند ماده خطرناک قرص برنج فراهم می کند که هر چند نظارت می شود اما ناکافی است.
وی خاطر نشان کرد: این نوع ماده خطرناک بصورت قاچاق وارد کشور می شود و این واحد های عطاری بدون مجوز نیز پنهانی در اختیار متقاضیان قرار می دهند.
به گزارش ایرنا، مصرف قرص برنج یکی از مرگ‌آورترین مسمومیت‌ها است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران کشف نشده است، سم قرص برنج بر روی سلول‌های بدن تاثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.
مرگ بر اثر مصرف قرص برنج دردناک و فرد عطش زیادی دارد و فرد تا زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند، این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی زجرآور جان خود را از دست می دهد.
علامت‌های بالینی فردی که قرص برنج مصرف کرده دچار خستگی و کمبود اکسیژن است، به طوری که بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد؛ این روند روندی غیرقابل برگشت بوده و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.