به گزارش ایرنا، شهرداری زنجان از مرداد سالجاری به توزیع دستگاه کارتخوان میان تاکسی های درون شهری و زنجان کارت ( کارت شهروندی ) در بین شهروندان اقدام کرد تا مسافران، کرایه تاکسی و اتوبوس را با این کارت پرداخت کنند.
اما از این دستگاه ها تنها هر از گاهی استفاده شد که در همین کوتاه مدت نیز نارضایتی هایی برای راننده و مسافران ایجاد شد چراکه تعدادی از راننده ها با وجود اینکه دستگاه کارتخوان داشتند، از دریافت کرایه با آن خودداری می کردند و برخی از شهروندان نیز تمایلی به استفاده از این روش پرداخت نداشتند.
این درحالی است که اغلب مسافران درون شهری دارای زنجان کارت هستند و تمایل بیشتری به استفاده از آن دارند تا با مشکل نبود پول های خرد 100 یا 200 تومنی در پرداخت کرایه تاکسی خود مواجه نشوند.
مسافران اظهار می کنند: در بیشتر تاکسی های درون شهری زنجان که دارای کارتخوان هستند، راننده این دستگاه را زیر پای خود و یا داشبورد ماشین به دور از چشم مسافران قرار داده و گاهی نیز مبلغ باقی مانده از کرایه مسافر را به بهانه نبود پول خرد پرداخت نمی کند.
این مسافران ادامه می دهند: در مواقعی که مسافر تمایل و اصرار به پرداخت کرایه خود از طریق کارتخوان دارد، راننده دستگاه را از زیر پا و یا داشبورد خودرو بیرون آورده و تاکید می کند که زمان نیاز دارد تا دستگاه روشن شود که به ناچار پرداخت به صورت نقدی انجام می شود.

** تدبیر جدیدی برای استفاده از زنجان کارت اعمال می شود
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان با بیان اینکه در حوزه کارتخوان 2 مسئله روند کار را با مشکل مواجه کرده است، گفت: شرکتی وابسته به یکی از بانک ها که حدود 30 میلیارد ریال برای راه اندازی این دستگاه در زنجان سرمایه گذاری کرده است، بازگشت سرمایه را در پنج درصد سود از محل شارژ این کارت دیده بود که این اشکال بزرگی را ایجاد کرد.
سید اسماعیل موسوی، یادآوری کرد: همه شهروندان به استفاده از این کارت اشتیاق ندارند و علت این امر نیز تعدد کارت های بانکی مورد استفاده مردم است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان گفت: بخشی از شهروندان که زنجان کارت دارند نیز دسترسی آسانی برای خرید و شارژ آن ندارند و با توجه به اینکه بخشی از بازگشت شرکت سرمایه گذار از این محل است، رغبتی برای تهیه کارت در بین مردم نیست.
موسوی ادامه داد: از طرفی نبود فرهنگ سازی لازم نیز موجب بی رغبتی شهروندان برای استفاده از کارتخوان تاکسی ها شده است.
وی تاکید کرد: این شرکت سرمایه گذاری در مقطعی اقدام به نصب دستگاه های کارتخوانی بر روی تاکسی های درون شهری کرد که علاوه بر کارکرد آن با زنجان کارت، قابلیت استفاده دیگر کارت های بانکی در آن نیز وجود داشت که این سرمایه گذاری شرکت را با تهدید مواجه می کرد چراکه امکان برگشت سرمایه جود نداشت.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان اظهار داشت: شرکت سرمایه گذار برای حفظ سرمایه خود اقدام به تعریف زنجان کارت بر روی دستگاه کارتخوان تاکسی ها کرد که بنا به دلایل بیان شده شهروندان نیز علاقه ای به استفاده از آن ندارند.
موسوی به تدابیر و سیاست های جدید راه اندازی مجدد کارتخوان ها و استفاده از زنجان کارت اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس تصمیم گیری شورای شهر با 100 میلیون ریال اعتبار، این کارت به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
به گفته وی، علاوه بر این پیگیر هستیم تا خط ویژه ای برای تاکسی در مرکز شهر تعریف کنیم که شرط ورود تاکسی ها به این خط نیز مجهز شدن آنها به کارتخوان خواهد بود و حتی شهروندان نیز می توانند با استفاده از نرم افزار موبایلی اقدام به پرداخت کرایه خود کنند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زنجان گفت: امید داریم استفاده از زنجان کارت در شهر نهادینه و به طور مطلوب انجام شود.

** کارتخوان غیرفعال شد
یکی از رانندگان تاکسی شهر زنجان اظهارداشت: با توجه به اینکه شهروندان برای پرداخت کرایه خود رغبتی به استفاده از زنجان کارت نداشتند کارتخوان ها غیرفعال شد.
وی تاکید کرد: با غیر فعال شدن این کارت شرکت سرمایه گذار آنها را جمع آوری کرد.
این راننده تاکسی تاکید کرد: باید برای نهادینه شدن فرهنگ استفاده از زنجان کارت مسئولان مربوطه صبور می شدند تا کم کم جا می افتاد.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی درون شهری افزود: به دلیل رند نبودن مبلغ کرایه مسیرها اقدام به دستکاری کارتخوان کردیم و دستگاه با ایراد مواجه شد و مسئولان آن را جمع کردند.
این راننده تاکسی ادامه داد: احتمال دارد با رفع ایراد دستگاه ها دوباره بازگردانده شود.
یکی از مسافران تاکسی اظهارداشت: باید دستگاه کارتخوان در معرض دید مسافر باشد و مسافران بتوانند به راحتی با کارت اقدام به پرداخت کرایه کنند.
سولماز حبیبی تاکید کرد: مدتی از زنجان کارت برای پرداخت کرایه تاکسی استفاده می کردم اما به مرور با خاموش بودن دستگاه و شارژ نبودن کارت مواجه شدم و هم اکنون کارت بلااستفاده مانده است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه پرداخت کرایه با زنجان کارت در هر مسیر 50 تومان کمتر از کرایه نقدی است، به احتمال زیاد برای همین است که رانندگان نیز رغبتی برای استفاده از دستگاه ندارند.
این شهروند زنجانی ادامه داد: در حال حاضر کرایه را نقدی پرداخت می کنم و در بسیاری از مواقع راننده نبود پول خرد را بهانه کرده و از پرداخت مابقی کرایه خودداری می کند.
یکی دیگر از شهروندان زنجانی تاکید کرد: مسئولان مربوطه در شهرداری باید تدابیری اتخاذ کنند تا راننده ای که برای استفاده از کارتخوان مقاومت می کند، جریمه شود.
حسین گلی افزود: طی یک ماه پرداخت ها با کارتخوان انجام شد و روند مطلوبی داشت اما بودند راننده هایی که همین مدت ادعا می کردند که دستگاه به آنها داده نشد.
به گزارش ایرنا، شهر زنجان سه هزار تاکسی آزاد، خطی و 133 دارد.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.