غلامرضا عباسی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این شکارچیان بومی، هنگام برنامه گشت و کنترل ماموران و کارشناسان این اداره و طبق گزارش های واصله از مردم در یکی از زیستگاه های کبک در طارم توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست و با همکاری ماموران اداره اطلاعات نیروی انتظامی در یک عملیات دقیق و منسجم دستگیر شدند.
عباسی اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست طارم با توجه به برنامه های گشت و کنترل گسترده ای که در سطح شهرستان دارند در کمترین زمان ممکن در محل مورد نظر حضور یافته و شکارچیان متخلف را قبل از اقدام به شکار غیر مجاز دستگیر کردند.
این مسئول ادامه داد: این شکارچیان که شبانه در چندین نقطه از ارتفاعات روستای هزارود شهرستان طارم از جمله; یمیشانی، آلیجه، بشوردی در حال شکار بودند، بعد از انجام عملیات شکار غیرمجاز کبک دستگیر شدند که 6 قبضه اسلحه شکاری از نوع ته پر تک لول، و یک قبضه اسلحه از نوع ته پر دولول به همراه 25 عدد فشنگ از آنها کشف و ضبط شد.
وی ادامه داد: 3 قبضه از این تعداد اسلحه قاچاق و 4 قبضه مجاز می باشد که شکارچیان بوسیلۀ آنها به شکار غیرمجاز در منطقه شکار ممنوع اقدام کرده بودند.
غلامرضا عباسی در مورد اقدامات قانونی انجام شده در جهت برخورد با این شکارچیان متخلف گفت: تمامی موارد کشف و ضبط شده بعد از تکمیل پرونده به همراه شکارچیان متخلف به مراجع قضایی شهرستان معرفی و تحویل داده خواهند شد.
این مسئول با اشاره به وجود زیستگاه های متعدد حیات وحش در شهرستان طارم بیان کرد: روستاییان در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور نقش بسزایی دارند و با توجه به ضرورت این موضوع اهالی روستاهای طارم با توجه به پتانسیل های بالای محیط زیستی این شهرستان باید در کنار اداره محیط زیست بوده و با اطلاعات و اخبار دقیق از وضعیت آلاینده های زیست محیطی و شکارهای غیر مجاز یار و یاور ماموران یگان حفاظت این اداره باشند.
وی ضمن تقدیر از همکاری مردم شهرستان طارم، نقش دهیاران در توسعه فرهنگی حفاظت از محیط زیست را مهم توصیف کرد و افزود: اکثر اهالی شهرستان طارم ساکن مناطق شکار ممنوع و یا مناطق آزاد زیستگاه های حیات وحش هستند که روستاهای آنها اغلب در مناطق کوهستانی واقع شده است و امیدواریم مجموعه شوراها، دهیاری ها و مردم شهرستان در جهت صیانت و حفاظت از محیط زیست تلاش کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم; نقش پرندگان در از بین بردن آفات کشاورزی طارم را
مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورت کاهش تعداد و نسل کشی پرندگان توسط شکارچیان ، کشاورزی منطقه که مهمترین منبع درآمد مردم می باشد در طولانی مدت در مواجهه آسیب انواع آفات قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، حیات وحش یک کشور نیز مانند دیگر ذخایر طبیعی از ارزش های زیادی برخوردار است و دارای منافع و اهمیت های خاص خود است. جانوران یک منطقه ضمن ایجاد تعادل طبیعی و بیولوژیک در آن منطقه از ارزش های علمی و تفریحی زیادی نیز برخوردار هستند.
شهرستان طارم به دلیل تنوع زیاد آب و هوایی و وجود اکوسیستم های ویژه در منطقه و ارتباطات بیولوژیکی آن با استان های همجوار از غنای حیات وحش خوبی برخوردار است. در این شهرستان انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان، آبزیان، دوزیستان، حشرات و بندپایان یافت می شوند. در گذشته ای نه چندان دور، تنوع گونه ها و وضعیت جمعیت جانوری این منطقه تا اندازه ای بوده که یکی از مناطق مهم ایران در زمینه حیات وحش به شمار می آمده است.
روستای هزارود از روستاهای قدیمی، کوهستانی و توریستی شهرستان طارم است که در قسمت شمالی این شهرستان واقع شده است، ارتفاعات این روستا به دلیل تنوع آب و هوایی و زیست محیطی زیستگاه اصلی بسیاری از انواع مختلف حیات وحش از جمله; کل، بز، کبک و... می باشد.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.