به گزارش ایرنا حسین سلاحورزی شامگاه یکشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در محل سالن شهید رجایی استانداری خوزستان افزود: بالغ بر 234 هزار میلیارد ریال از سرمایه بانک های خوزستان به صورت مازاد باقی مانده است.
وی با بیان اینکه بانک های استان خوزستان حدود 546 هزار میلیارد ریال سپرده داشتند تصریح کرد:این درحالیست که تنها 41 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش های مختلف استان پرداخت کرده اند.
به گفته سلاحورزی در صورتی که بانک ها در این استان به واحدهای تولیدی تسهیلات بیشتری پرداخت می کردند بخشی از نقدینگی مورد نیاز تامین می شد.

**رشد صادرات به کشور عراق
رییس اتاق بازرگانی اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه بخش عمده ای از صادرات استان خوزستان به کشور عراق است گفت: آمار صادرات به این کشور در چهار ماهه ابتدای سال به لحاظ وزنی 6 میلیون و 330 هزار تن و به لحاظ ارزشی 2 میلیارد و 413 میلیون دلار بوده است.
شهلا عموری ادامه داد: آمارها نشان می دهد که ین میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی چهار درصد و از نظر ارزشی 6 درصد افزایش داشته است.
رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به مشترک بودن مشکلات بخش خصوصی در تمامی کشور اظهار داشت: مشکلات مرتبط با بیمه، مالیات و بانک مهم ترین این چالش ها هستند.
وی ادامه داد: خوزستان در سپرده گذاری بانکی مقام اول و در پرداخت تسهیلات آخرین استان در کشور است.
به گفته عموری بانک های مستقر در استان خوزستان وابسته به مرکز بوده و در چارچوب مقررات بدون انعطاف رفتار می کنند.
رییس اتاق بازرگانی اهواز در خصوص مشکلات بازرگانی در استان یادآور شد: وجود دستگاه های متعدد تصمیم گیر در مرزها باعث شده فقدان مدیریت یکپارچه و واحد را شاهد باشیم.
وی خواستار شرح وظایف مشخص برای سازمان یا متولی صادرات جهت مدیریت مرزها شد.
عموری دیگر مشکل صادرات و واردات در خوزستان را نبود زیرساخت های لازم در مبادی خروجی دانست و اظهار داشت: نبود سردخانه، انبارهای مجهز، پایانه های صادراتی و تخصصی و نبود جاده های دسترسی استاندارد از معضلات بخش صادرات است.
وی در ادامه بیان کرد: نصب دستگاه های ایکس ری در گمرکات، بازنگری در قیمت پایه محصولات ، پذیرش پروانه های صادرات به عراق برای تامین ارز صادراتی، ضرورت حمایت از پروژه های جایگزینی خطوط دریایی به جای خطوط زمینی در زمان اربعین بخشی از خواسته های ما است‌.
عموری گفت: ارائه نشدن به موقع دفاتر و اظهارنامه مالیاتی توسط تجار محلی، دریافت نشدن جوایز صادراتی توسط فعالان خصوصی و صدور ضمانت نامه توسط صندوق ضمانت صادرات برای کشور عراق از دیگر مشکلات است که باید رسیدگی شود.

**تسهیلات ضامن ایجاد اشتغال نیست
رییس کمیسیون هماهنگی بانک های خوزستان نیز اظهار داشت: در برهه ای از زمان نسبت پرداخت تسهیلات به منابع حدود 106 درصد بود اما در آن زمان نیز مشکل بیکاری وجود داشت.
رضا طاهری افزود: نباید تصور کرد که پرداخت تسهیلات بانکی مشکل گشای بیکاری است بلکه تنها یک تسهیل کننده است.
معاون اقتصادی رییس جمهوری به منظور بررسی مسایل اقتصادی استان خوزستان روز یکشنبه به خوزستان سفر کرد.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.