اگر بخواهیم خیلی ساده، رئوس مسائل مبتلی به آموزش و پرورش استان خوزستان را برشماریم، این گونه است:
الف) مدیریتی
- نداشتن آمار محتوایی از کارشناسان بخش ها و مقاطع، که لازمه برنامه ریزی است.
- ضعف اساسی در مکانیسم به روز کردن یا به روز شدن مدیران از بالا تا پایین
- تمایل به بهره های مالی بین مدیران که منجر به نگاه آنان به معامله با بیرون از آموزش و پرورش می شود.
- نگاه های صرفا سیاسی، تقریبا بیشتر مدیران ارشد و مدیران مناطق
- نگاه های قومی تقریبا اکثر مدیران، از بالا تا پایین
- علاقمندی افراطی به صندلی مدیریت در بیشتر سطح ها، از بالا تا پایین
- عدم استحضار بیشتر مدیران ارشد به تفکیک قوا، که منجر به وادادگی آنها می شود.
- کوتاه مدت بودن زمان مدیریت، مدیران آموزشگاه ها


ب) محتوا
- نبود برنامه جامع استانی که بایسته ها را در یک چشم انداز نشان بدهد.
- تمرکز محتوایی استان ها به مرکز که انگیزه مدیران ارشد استانی را برای ابداع و خلاقیت از بین برده است.
- همین تمرکز در استان هم وجود دارد، اداره کل این انگیزه را به صورت سیستمی از بین می برد.
- نبود برنامه های جزء در آموزشگاه ها بنابر شرایط و موقعیت های کمی و کیفی مدارس
- نبود برنامه های انگیزشی و تربیتی مبتنی بر شرایط و نیاز های منطقه‌ای و ...در شهرها و مناطق.
- مدرسه محور نبودن همه برنامه ها و محتواها.
- نداشتن برنامه های کارشناسی شده عملی برای مناطق دو زبانه


پ) نیروی انسانی
- سازمان دهی نادرست نیروها، در سراسر کشور و به تبع آن در استان
- تمایل به خروج درصد زیادی از اعضای آ پ استان به دلایل زیاد
- جایگزین نشدن نیروهای خارج شده، به دلیل عدم استقبال نیروهای دیگر استان ها برای ورود به استان.
- ورود فله ای و بدون کارشناسی نیروها در زمان های گوناگون به بدنه آ پ استان
- فرسودگی نیروها در استان به دلایل جغرافیایی و محیطی، اجتماعی خاص استان
- ناکارآمدی سیستم آموزش ضمن خدمت در استان و عدم استقبال نیروها از این سیستم که هیچ تاثیر عملی روی آنها و افزایش سطح دانش آنها ندارد.
- نگرش های محلی و قومی قوی میان نیروهای آپ در سراسر استان.


ت) مشارکت ها
- تکیه بر درآمدزایی مدارس غیر دولتی، علیرغم قرار بنیادین این مراکز
- مشارکت مدیران دیروزی و امروزی و...در شکل دهی مدارس غیر دولتی، که به هرحال از نظارت و نقد دقیق، طرفی بسته نمی شود.
- گسترش و نقش ویرانگر آموزشگاه های آزاد در استان که صرفا به دنبال افزایش بهره مالی خود هستند و موجبات ناکارامد نشان دادن مدارس را از نظر روانی فراهم می کنند.
- تمرکز منطقه ای امکانات دولتی و غیر دولتی در بخش های خاصی از شهرها و ناتوانی آموزش و پرورش برای تقسیم همه امکانات در همه جا


ث) اولیا و مربیان
- اجرا نشدن نقش اساسی انجمن اولیاء و مربیان در تقریبا بیشتر مراکز آموزشی
- نبود یک برنامه عملیاتی جهت مشارکت عملی اولیاء در کمک به اداره مدارس
- روشن نشدن نقش مهم اولیاء در کارها مطابق برنامه های استاندارد، این مهم باید توسط آموزش و پرورش و رسانه ها صورت پذیرد.


ج) سخت افزار
- فرسوده بودن بسیاری از مدارس موجود ویا نداشتن برخی امکانات مورد لزوم و مطابق شرایط روز
- کمبود مدارس در سراسر استان
- وجود مدارس کانکسی و...در برخی شهرها و روستاها
- نبود امکانات برای ساختار عشایری استان
- تجمع ساخت و راه اندازی مدارس در شهرهای بزرگ، در محلات خاص


فرجام سخن یا در خواست اضطراری از وزارت آموزش و پرورش:
با توجه به شرایط ویژه آموزش و پرورش استان خوزستان، لازم است دولت و وزارت آموزش و پرورش و همچنین مجلس شورای اسلامی، یک نگاه ویژه دست کم پنج ساله به این استان داشته و با تشکیل یک کارگروه متشکل از کارشناسان استان و همچنین نمایندگان مجلس استان و نیز نمایندگانی از وزارتخانه، گام های عملی برای برون رفت از این مشکلات بردارند.

9770/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.