به گزارش ایرنا کیخسرو چنگلوایی سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه سال زراعی 97_ 66 یکی از بی سابقه ترین خشکسالی های 60 سال گذشته در خوزستان رخ داد افزود: 96 درصد مساحت خوزستان درگیر خشکسالی بسیار شدید و چهار درصد مساحت آن درگیر خشکسالی شدید بود.
وی گفت: نه تنها در خوزستان شاهد کاهش باران بودیم بلکه استان های بالادست از جمله کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، لرستان و کرمانشاه نیز که تامین کننده ذخایر پشت سدهای خوزستان هستند هم دچار خشکسالی شده اند.
وی با اشاره به اینکه شاهد افت کمی و کیفی آب در خوزستان هستیم یادآور شد: میزان شوری آب در برخی نقاط از جمله رودخانه زهره و خیرآباد در مقطع هندیجان به 22هزار میکروموس رسیده است.

** رفع ممنوعیت مطلق کشت برنج در خوزستان
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در بخشی دیگر درخصوص ممنوعیت کشت تابستانه هم گفت:سازمان آب و برق خوزستان باتوجه به میزان بارش ها از اسفند سال گذشته ممنوعیت کشت در حوزه ها را اعلام کرد اما باتوجه به اینکه حدود 27 درصد بارش های خوزستان در بهار رخ می دهد تقاضا شد برای ممنوعیت کشت سریع اقدام نشود.
وی ادامه داد: با رایزنی بسیار از ممنوعیت مطلق کشت تابستانه موفق شدیم برای 170هزار هکتار از زمین های خوزستان مجوز کشت بگیریم.
چنگلوایی گفت: ممنوعیت کشت به یکباره اعلام نشده و سال هاست که درخصوص اصلاح الگوی مصرف کشت تاکید می شود.کشت برنج خوزستان از 100 هزار هکتار در سال زراعی گذشته، به 47 هزار هکتار در سال زراعی جاری کاهش یافته است. همچنین سال زراعی گذشته 30هزار هکتار از این زمین ها به روش خشکه کاری کشت شد که صرفه جویی 40 درصدی در آب را به همراه داشت.
وی افزود:در حوضه زهره، خیرآباد و مارون که مجوز هیچگونه کشتی داده نشده به کشاورزان معوض کشت پرداخت می شود اما در حوضه کارون، دز و کرخه به دلیل تعیین زمین برای کشت تابستانه معوض کشت در نظر گرفته نشده است.

** تسهیلات 4 و 6 درصد به کشاورزان
چنگلوایی درخصوص طرح های اشتغالزایی نیز گفت:یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات با سود 4 و 6 درصد پیش بینی شده که از این مبلغ سه هزار و 338 میلیارد ریال به خوزستان اختصاص یافته و سازمان جهادکشاورزی تاکنون چهار هزار و 20 میلیارد ریال طرح یعنی بیش از پنج برابر سهمیه خود طرح کشاورزی معرفی کرده است.
وی ادامه داد: به دلیل مشکل کمبود آب در خوزستان، سازمان آب و برق بیشتر با طرح های صنایع تکمیلی کشاورزی که ضمن مصرف کمتر آب اشتغالزایی بیشتری دارند موافقت می کند.
وی درخصوص زمان اجرایی شدن گام دوم طرح 550 هزار هکتاری گفت:حدود 189هزار هکتار از 229 هزار هکتار گام دوم این طرح هم اکنون زیر کشت است از این رو نیازمند تخصیص جدید آب نیست. از سویی دیگر با تجهیز برخی زمین ها به سیستم آبییاری نوین در گام نخست شاهد ذخیره آب بودیم که خود می تواند منبعی برای تامین آب زمین ها باشد.

** احیای 36هزار هکتار از نخیلات خوزستان
چنگلوایی افزود: حدود 36 هزار هکتار از طرح احیای زمین های خوزستان به نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان اختصاص یافته ضمن اینکه 700 میلیارد ریال نیز برای انتقال آب کارون به جراحی مصوب شده تا مشکل نخیلات حل شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان با 16 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در رتبه نخست کشور قرار دارد گفت: حدود 13.5 درصد از کل محصولات کشاورزی کشور در خوزستان تولید می شود.
به گفته وی برخی محصولات کشاورزی نظیر ذرت، گندم، شکر و خرما نقش محوری در کشور دارند و استان خوزستان تامین کننده شکر مورد نیاز 31 میلیون نفر است.
چنگلوایی یادآور شد: ارزش تولیدات خام، فرآوری شده و صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی خوزستان در پارسال بالغ بر 250هزار میلیارد ریال بوده است.
با اشاره به اینکه این رقم 25 برابر اعتبارات عمرانی خوزستان است گفت: خوزستان نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد. همچنین با اجرای کامل طرح 550 هزار هکتاری تولیدات کشاورزی خوزستان به 27 میلیون تن می رسد.

** کاهش شدید آورد آب در رودخانه های خوزستان
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ارتقا و بهره وری عوامل تولید آب را یکی از اولویت های مهم این سازمان عنوان کرد و ادامه داد: کاهش میزان آورد آب و خشکسالی های خوزستان در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.
وی گفت:پارسال هفت هزار هکتار از زمین های خوزستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شد در حالی که میانگین تجهیز زمین ها به سیستم آبیاری در 30 سال گذشته یکهزار و 350 هکتار بوده است.
چنگلوایی درخصوص اصلاح الگوی کشت نیز اظهار داشت: کشت چغندر قند به مدت 10 سال در خوزستان تعطیل شده بود اما در سال زراعی گذشته 12 هزار هکتار از زمین های خوزستان به زیر کشت چغندر قند رفت و پیش بینی می شود این مقدار به 80 هزار هکتار برسد.
وی درخصوص لزوم تولید محصول سالم نیز گفت: مصرف بی رویه کودهای شیمیایی و سموم در زمین های کشاورزی سبب بروز بیماری های جسمی و روحی بسیاری شده است از این رو وزرات جهادکشاورزی و به تبع آن خوزستان رویکرد استفاده از روش های بیولوژیک را در پیش گرفته است.
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی متناسب با حجم تولیدات توسعه نیافته است. در سال 92 میزان تولیدات صنایع وابسته 625هزار تن بود که این رقم در سال 96، به 965هزار تن رسید.
وی درخصوص مقایسه سایر محصولات کشاورزی در سال 92 و 96 ادامه داد: میزان تولید چغندر قند از صفر به 750 هزار تن و تولید شکر از 515 به 840 تن رسیده است. تسهیلات بانکی نیز از 9هزار و 330 میلیارد ریال به 20 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
9887/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.