به گزارش ایرنا بسیاری از خدمات رفاهی و امکاناتی که با اکتشاف نفت در مسجد سلیمان برای نخستین بار در خوزستان و حتی کشور ایجاد شد که از جمله می توان به ساخت نخستین کارخانه گوگرد سازی، تصفیه خانه های آب و فاضلاب، کارخانه برق، لوله کشی فاضلاب، راه آهن، فرودگاه، باشگاه تفریحی، سینما، باشگاه گلف و... برای نخستین بار در کشور در این شهرستان ایجاد شد.
مسجدسلیمان در شمال شرقی استان خوزستان و در 125 کیلومتری اهواز واقع شده است. این شهرستان از شمال به دزفول ازشرق به استان چهارمحال وبختیاری و ایذه، ازجنوب به رامهرمز و از غرب به شوشتر محدود می شود.
شهرستان مسجد سلیمان به واسطه داشتن آب و هوایی مطبوع و مکان های گردشگری و طبیعی زیبا و بکر در دامنه کوه های زاگرس مکانی مناسب برای مسافران و گردشگران است.

** چاه نفت شماره یک
چاه شماره یک نام نخستین چاه نفت خاورمیانه است که در مسجد سلیمان قرار دارد.نخستین چاه نفت خاورمیانه در این شهر در منطقه‌ای بنام میدان نفتون درمنطقه دره خرسون (دره خرسان) به نفت رسید. شروع حفاری این چاه درسال 1286 خورشیدی و خاتمه حفاری درسال 1287 بود. این چاه 360 متر عمق دارد که از آن روزانه 36 هزار لیتر نفت استخراج می‌شد.
این چاه به «چاه شماره یک» معروف است، و هم‌اکنون در مرکز شهر مسجدسلیمان در کنار منطقه نمره یک بصورت موزه زیر نظر شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد.

** آتشکده جاویدان ( صفه سرمسجد)
آتشکده یا معبد جاویدان یا صفه سرمسجد یکی ازمهمترین مکان‌های تاریخی و باستانی در شمال شرقی شهر مسجدسلیمان قرار دارد.قدمت این آتشکده به قرن هفتم پیش ازمیلاد ذکر شده است.
مهمترین مشخصه معماری این بنا، استفاده نکردن از ملات و گذاشتن سنگ خشک روی سنگ خشک دیگر است.
بنا به نوشته‌های پروفسور گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی در کتاب «ایران از آغاز تا اسلام» تخت جمشید نیز با استفاده از همین الگو ساخته شده است.
این معبد که در گذشته‌های دور همواره در آن آتشی افروخته بوده مشرف به صفه سرمسجد است که به گفته مورخان مقر حکومتی پارس‌ها بوده است.
آتشکده سرمسجد، به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی ساخته شده و هر کدام از سنگ‌های بزرگ معدنی به کار رفته در آن چهار تا پنج تن وزن دارد.
ظروف سفالی، سکه‌های قدیمی، مجسمه و آثار کهنی از این محوطه به دست آمده که در موزه‌های داخل و خارج نگهداری می‌شوند. همه ساله از سراسر ایران و حتی خارج از کشور جهانگردانی برای بازدید از این اثر ارزشمند باستانی به استان خوزستان سفر می کنند.
آتشکده سرمسجد در سال 1316 و با شماره 300 به فهرست آثار تاریخی ملی و باستانی کشور به ثبت رسیده است.

** دشت گلگیر
دشت گلگیر از مناطق زیبای مسجد سلیمان است که در 38 کیلومتری شمال شرقی این شهر واقع شده است.
این دشت به ویژه در فصل بهار مملو از گل و سرسبزی و زیبایی است.
گلگیر چشمه آب گوگردی دارد که این آب خودجوش از اعماق زمین می جوشد و در زمستان و پاییز آب آن گرم است و در تابستان و بهار آب آن خنک است.
به لحاظ داشتن گوگرد آب این چشمه از نظر درمانی خواص زیادی دارد و می تواند درمان کننده دردهای مفصلی باشد.

** منطقه شکار ممنوع شو و لندر
منطقه شکار ممنوع شو و لندر در مسجدسلیمان در زاگرس جنوبی واقع شده، و تنوع گیاهی و جانوری و شرایط اکولوژیکی این منطقه آن را به یکی از مناطق ارزشمند خوزستان و کشور از نظر حیات وحش جانوری و قابلیت های بالای زیستگاهی تبدیل کرده است.
این منطقه به دلیل تنوع گیاهی، جانوری و شرایط اکولوژیکی، از مناطق ارزشمند خوزستان و کشور از نظر حیات وحش بوده و از جمله زیستگاه سمندر امپراتور است.

**دشت شیمبار
دشت شیمبار یا شیرین بهار، در مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، در 75 کیلومتری مسجدسلیمان واقع است و با 10 هزار نفر جمعیت پراکنده روستایی و عشایری از جاذبه های تفریحی این شهرستان است. دشت پر از انگورهای یاقوتی است که مالک خصوصی ندارد.
این منطقه از یک طرف در دامنه کوه دلا قرار دارد و محدودۀ آن از سرحونی شروع شده و شیرین بهار را به دو بخش بالا و پایین تقسیم می کند.
شیرین بهار شامل مناطقی همچون؛ تنگ سنو (تنگ سنان)، پل نگین، گذرگاه، امامزاده صالح ابراهیم می باشد.
وجود چشمه های متعدد و آبشارهای زیبا و همچنین وجود رودخانه ای معروف به شط شیمبار در کنار جنگل پوشیده از انواع درختان بلوط، بادام، بوته های وحشی مانند قارچ، و انواع مرکبات، انگور کوهی، توت، انار و سیب زیبایی خاص به این منطقه داده است.
وجود کوه های سر به فلک کشیده و مناسب کوهنوردی و پوشیده از گل و بوته متنوع و انواع حیوانات زیبایی منطقه را دوچندان کرده است. به دلیل وجود خاک مناسب و آب و هوای مساعد در این منطقه، گندم، جو، نخود و عدس کشت می شود.

** آبشار نگین
آبشار نگین مسجدسلیمان، در روستایی به همین نام در محلی دورافتاده در میان کوه ها و دشت های منطقه شیمبار در شمال دریاچه سد شهید عباسپور واقع است.
بهترین مسیر بازدید از این مسیر و آبشار آن، مسیری است که از مسجد سلیمان به روستای آب شلال منتهی شده و از آنجا با حدود چهار ساعت کوهپیمایی به روستای بکر و دست نخورده نگین و آبشار بسیار زیبای آن می رسد.
البته از مسیر شهرکرد، جونقان، بهشت آباد و پس از گذر از گردنه های کوه میلی و چمن گلی میز می توان به این منطقه دسترسی یافت که بیشتر برای کوهپیمایی مناسب است.
در بالای این آبشار مرتفع و سرسره مانند، دهانه ای است که آب را به طرف دیگر کوه هدایت می کند و باعث پدید آمدن آبشاری می شود که همچون نگینی برپهنای این دیار بکر و دست نخورده می درخشد. در پایین دست آبشار نیز دشت زیبای نگین واقع است که به کناره های دریاچه سد شهید عباسپور منتهی می شود. مناظری بسیار زیبا و رویایی به همراه دشت های پر از شقایق در دامنه های پوشیده از درختان بلوط و دیواره هایی باشکوه و صخره ای و مهمتر از همه، دره هایی ژرف و هیجان انگیز، برزیبایی این منطقه افزوده اند.
این منطقه زیبا در یکصد کیلومتری شمال شرق مسجد سلیمان و حدفاصل استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

** پالایشگاه بی بیان
پالایشگاه بی بیان حدود 80 سال پیش در چهارکیلومتری مسجد سلیمان تاسیس شد و تا سال 1352 مورد بهره برداری قرار می گرفت.

** معبد بردنشانده
معبد بردنشانده مربوط به دوره هخامنشیان است و در 16 کیلومتری مسجد سلیمان در جاده سد شهید عباسپور واقع شده است. این اثر در تاریخ 2 اسفند 1327 با شماره ثبت 372 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
بردنشانده قدیمترین عبادتگاه رو باز ایرانی است که برای قرن‌ها تشریفات مذهبی، در هوای آزاد آن انجام می‌شد که نقوش برجسته روی سنگ های آن مربوط به عهد اشکانیان است و دارای سه رشته پلکانی و فرورفتگی غرفه مانند است. حدود 700 متر طول و 2 هزار و 500 متر عرض دارد.
این مجموعه گسترده و طویل، شامل سه قسمت کاخ محل اقامت رییس، نیایشگاه (در شرق کاخ) و یک قصبه در شمال است.
ساختمان آن متعلق به دوره پارس‌ها و هخامنشیان است و نقوش برجسته روی آن به عهد اشکانی برمی گردد.

** تپه باستانی کَلْگه زرّی (زرین)
تپه باستانی کلگه زرّی در جنوب شهر مسجد سلیمان، در منطقه کلگه واقع شده و به هزاره سوم پیش از میلاد مربوط است.
آثار کنده‌کاری شده مربوط به دوره حضرت ابراهیم (ع) بر روی صخره‌ای در کلگه زرین، بیانگر پذیرش این دین از سوی مردم بوده است.
در این محل آثاری از ادوار ساسانی و اشکانی به دست آمده و در عصر هخامنشیان نیز دارای اهمیت بوده است. گویند که مرکز مالی و بانک هخامنشیان در همین محل و تپه‌های اطراف آن بوده است.

** شهر تاریخی بنه وار
عمارت تاریخی بنه‌وار مربوط به خوانین ایل ذلقی است و در روستای بنه وار مسجد سلیمان واقع شده و این اثر در سال 1382 به‌ عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

**بقعه متبرکه امامزاده هفت شهیدان
امامزاده ای که در روستای هفت شهیدان در بخش مرکزی مسجد سلیمان قرار دارد مربوط به سادات تلغر است که گفته می شود هفت نفر بودند و نسبت خود را به سید عبداله بن موسی کاظم می رساندند. این هفت تن، شامل پنج مرد و دو زن بودند. محل این امامزاده، در میان گورستان روستای هفت شهیدان، واقع شده‌است.

** چم آسیاب
دشت چم آسیاب در فاصله پنج کیلومتری از شهر مسجدسلیمان و در مسیر جاده اندیکا قرار دارد. چم آسیاب به واسطه چشمه های فراوان و وجود باغات در فصل بهار پذیرای مهمانان بسیاری از سایر نقاط است.

** سد شهید عباسپور
سد شهید عباسپور یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب باختری ایران احداث شده‌ است. این سد در 50 کیلومتری شمال شرقی شهر مسجد سلیمان، واقع شده‌است.
سد کارون 1 بتونی 2 قوسی است. ارتفاع تاج سد از پی، 188 متر وطول تاج آن 385 متر می‌باشد.

** سد تفریحی تمبی
سد تفریحی تمبی با چشم اندازی زیبا در جوار نیروگاه برق بازار تمبی، با منظره ای دیدنی مکانی زیبا برای گردشگران و مردم محلی مسجدسلیمان است به طوری که در روز های تعطیل می توان در این منطقه تعداد زیادی از شهروندان که برای استراحتی چند ساعته به دل طبیعت زده اند را مشاهده کرد.
این منطقه ی زیبای تفریحی در پنج کیلومتری جنوب شهر مسجدسلیمان در کنار محله ی بازار تمبی واقع شده است.

** پارک جنگلی تمبی
پارک جنگلی تمبی که در کنار سد تفریحی این منطقه قرار دارد با چشم اندازی طبیعی، با آلاچیق های ساخته شده، مکانی زیبا برای گردش است. این منطقه در 6 کیلومتری جنوب شهر مسجدسلیمان در نزدیک نیروگاه برق تمبی قرار دارد.
7158/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.