غلامرضا شریعتی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از زهاب های شرکت کشت و صنعت نیشکر در جنوب اهواز در جمع خبرنگاران با اشاره به هدر رفت زهاب نیشکر اظهار کرد: در خوزستان زهاب زیادی وجود دارد که از طرح های مختلف کشاورزی و به ویژه نیشکر به تالاب هایی که ساخته شده هدایت می‌شوند.
وی گفت: خروجی این آبها و EC آنها به نحوی است که می توانیم کشت جدید با آنها انجام دهیم که می تواند موجب اشتغال شده و نیز افزایش بهره وری را به دنبال داشته باشد.
وی افزود: طرحی مبنی بر استفاده بهینه از زهاب کشتهای نیشکر استان در دست اقدام است که براساس آن می توان از این زهاب ها در زمینه های مختلف از جمله کشت محصولات کشاورزی استفاده کرد.
استاندار خوزستان تاکید کرد: در راستای اجرای این طرح شرکت صنایع نیشکر متولی کار خواهد بود و مطالعه ای را ظرف سه ماه با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز انجام خواهد داد.
شریعتی بیان کرد: کانون شماره 2 ریزگرد های اهواز در جوار کشت و صنعت میرزاکوچک خان واقع شده است و حدود 35هزار هکتار وسعت دارد و زهاب نیشکر با میزان EC مختلف از نزدیکی این کانون می گذرد که می توان این زهاب را برای مهار این کانون ریزگرد استفاده کرد.
وی با بیان این که استفاده بهینه از زهاب نیشکر ارزشی کمتر از نیشکر ندارد ادامه داد: این کار همت بلند دستگاهای بزرگ استان و تجارب دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم آب را می طلبد.
شریعتی توضیح داد: همچنین در نظر داریم در حوزه آب کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و مدیریت پساب های استان به انجام مطالعاتی علمی با دانشگاه ها استان و دانشگاه های صاحب تجربه بازنگری جدی انجام دهیم تا بتوانیم مدیریت بهتری بر حوضه های آبی و پساب کشاورزی داشته باشیم و استان را از این شرایطی که در 15 سال اخیر با آن رو به رو شده خارج کنیم.
وی یادآور شد: دنیا با بحران آب، گرمای زمین و مشکلات زیست محیطی مواجه است و استان خوزستان نیز از این مساله مستثنی نیست یه طوریکه در حال حاضر آورد آب رودخانه ها از 30 میلیارد متر مکعب به 16میلیارد مترمکعب رسیده است.
استاندار خوزستان گفت: در دنیا با بهره وری در مصرف آب ، بحران آب را مدیریت کرده اند به این معنی که در عین حال که سطح زیرکشت و تولید را افزایش می دهند اما بهره وری از نیازهای مختلف چون آب را به سمت مطلوب تری هدایت می کنند.
استان خوزستان حدود 15 سال است که به دلیل کمبود منابع آبی با مشکلاتی از جمله بروز ریزگردها مواجه شده به طوریکه در مواردی زندگی مردم نیز مختل می شود.
7164/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.