ستار محمودی روز پنجشنبه در حاشیه کلنگ زنی یک پست 132کیلوولت در اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت نیرو بانک داری است که ورودی و خروجی و تضمین سرمایه آب را بر عهده می گیرد بنابراین با دقت خاصی نظرات کارشناسی را مورد توجه قرار می دهد.
وی ادامه داد: خوزستان هم اکنون با معضل گرد و غبار روبه رو است بنابراین اگر شیوه های کار در تنظیم میزان مصرف آب در بخش های مختلف به این سو حرکت کند و درصدی از منابع آب تامین شود، این منابع در اختیار وزارت جهادکشاورزی برای کشت و سازمان محیط زیست برای حقآبه ها قرار می گیرد.
قائم مقام وزیر نیرو همچنین درخصوص بحث انتقال آب به عنوان مهم ترین دغدغه مردم خوزستان گفت: وزارت نیرو در سال های گذشته سیاست گذاری را در خصوص انتقال آب مکتوب کرد که بر اساس آن انتقال آب تنها برای مصارف شرب بوده و تاکنون این روند ادامه دارد.
وی ادامه داد: خشکسالی تمام حوضه های بالادست، میان دست و پایین دست را با مشکل روبه رو کرده و بنابراین در این شرایط، انتقال آب موضوعیتی نداشته و اقدام جدیدی هم در این خصوص آغاز نشده است.
محمودی یادآور شد: وضعیت کنونی آب و هوایی نشان می دهد که سال آبی 97 - 96، سال بدی در زمینه خشکسالی بوده و برنامه ریزی ها در زمینه آب و برق به شکلی ویژه توسط وزارت نیرو به ویژه برای خوزستان پیگیری می شود.

** تامین صد درصدی آب در حوزه های شرب، صنعت و کشت های بلندمدت
قائم مقام وزیر نیرو با تاکید بر تامین صد درصدی آب در حوزه های شرب، صنعت و کشت های بلندمدت عنوان کرد: تامین آب شرب شهری و روستایی در اولویت قرار دارد و با وجود تنگناهای موجود، آب مورد نیاز برای خوزستان در این سه زمینه تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: تامین آب برای سایر کشت ها به شرایط آب و هوایی بستگی دارد که با همکاری سایر ارگان های مربوطه از جمله وزارت جهاد کشاورزی و شورای آب در استان صورت می گیرد.
محمودی با اشاره به برنامه ریزی ها در خصوص کنترل کیفی آب گفت: بحث کیفیت آب رودخانه کارون و نیز شرب خوزستان بسیار مهم بوده و با سرمایه گذاری صورت گرفته امسال، تلاش شد شرایط به ویژه در بحث آب شرب بهبود یابد.
وی ادامه داد: آزمایشگاه های بسیار مدرنی برای سنجش و کنترل کیفیت آب شرب ایجاد شده و برای رودخانه کارون نیز برنامه ریزی شده با کمک سازمان حفاظت از محیط زیست با داده ها، اطلاعات و مجموعه پایش ها، کیفیت رود کارون برای مصارف دیگر حفظ شده و شرایط آن بهبود یابد.

** نگاه وزارت نیرو به خوزستان
قائم مقام وزیر نیرو همچنین در واکنش به پرسش 'نگاه وزارت نیرو به خوزستان' گفت: خوزستان یکی از مناطق مهم برای کشور بوده و دولت همواره توجه ویژه ای به این خطه داشته است.
وی اضافه کرد: وزارت نیرو در حوزه آب و برق، با درک شرایط کنونی خوزستان و ضرورت توسعه و پایداری آن در این استان گام های خوبی را در گذشته برداشته و طرح های خوبی مانند طرح آب غدیر و طرح آبرسانی به شرق خوزستان به مرحله اجرا درآمده است.
محمودی بیان کرد: در خصوص برق نیز برنامه ریزی و سرمایه گذاری خوبی از جمله در بحث زیرساخت های تامین برق، تعویض مقره ها، پوشش RTV بخش هایی از مقره ها، شستشوی شبکه و سیستم های مدیریت بر خط و به روز، در دولت یازدهم و دوازدهم صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در سطح ملی کار برای تامین از منابع عمومی دولت، فاینانس، بانک توسعه اسلامی و منابع ارزی به شدت پیگیری می شود و ضروری است تا مقامات خوزستان به ویژه استاندار و نماینده ولی فقیه به حمایت خود از صنعت آب و برق ادامه داده و با تمهیداتی از جمله در اختیار گذاشتن زمین مورد نیاز، تسهیلات و امکانات موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.
قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به تخصیص 50 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای بحث برق در خوزستان گفت: این میزان اعتبار قرار است برای سال آینده با کمک مجلس و دولت و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه برای کارهای ضروری و مهم برق در خوزستان سرمایه گذاری شود.
وی در ادامه افزود: ایجاد 14 پست GIS در خوزستان پیش بینی شده که تعدادی از آنها در مرحله مناقصه قرار دارند و امید است با تکمیل آنها بخشی از مشکل خوزستان در زمینه برق مرتفع شود.

** ضرورت حرکت به سمت انرژی های نو در کشور
محمودی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت انرژی های نو در کشور، یادآور شد: با توجه شرایط موجود و تجربیات پیش آمده، نگاه به آینده این است که سهم بیشتری از انرژی های خورشیدی به عنوان انرژی تجدید پذیر برای خوزستان دیده شده و همسان سازی و هم خوانی بین انرژی برق آبی و سوخت فسیلی(حرارتی) ایجاد شود.
وی گفت: در تلاش هستیم با رعایت جنبه های پدافند و غیرعامل خوزستان، در زمان رویارویی با خشکسالی، با انرژی های تجدیدپذیر و پراکنده، زمینه این پدافند را محکم و مولفه های کاهشی را جبران کرده و در سال های کم یا بدون بحران نیز خوزستان بتواند سهم بیشتری را برای تولید برق در کشور بر عهده گرفته و مازاد آن را به شبکه سراسری برق منتقل کند.
قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به ساخت 2 نیروگاه مدرن کلاس 'اف' در کشور با اولویت خوزستان بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی، توجه بیشتر به انرژی های تجدیدپذیر خورشیدی، استفاده از تجهیزات و مولدها و نیروگاه های جدید مانند نیروگاه مدرن و استفاده از پست های GIS برای مقابله با گردو غبار در دستور کار قرار دارد.
6037
خبرنگار: سپیده اسکندری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.