دکتر مجید محمد شاهی شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: لاغری به معنای کاهش دریافت انرژی از طریق ورزش و کاهش دریافت میزان غذا است پس با این تعریف دمنوشی که باعث لاغری شود وجود ندارد.
وی افزود: هردمنوش یا داروی گیاهی برای اثر بخشی برروی یک بیماری و یا معضل مانند چاقی، باید از طریق تحقیقات دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی مورد بررسی قرار گیرد و اثر آن اثبات و مجوز تولید به آن داده شود.
محمدشاهی ادامه داد: اگر مجوز تولید به یک محصول از جمله دمنوش داده شود به این معنی نیست که آن دمنوش، قطعا خواص ذکر شده را داراست بلکه فقط مجوز تولید محصول را دارد.
دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: دمنوش ها شامل طیف وسیعی از داروهای گیاهی بوده و از انواع مواد گیاهی تهیه می شوند؛ دمنوش ها به طور کلی بد نیستند و مصرف آنها به عنوان یک ماده آرام کننده اعصاب و یا تعدیل کننده در سیستم گوارشی و یا برخی بیماری های متابولیک موثر است
ولی در منابع علمی دنیا هیچ مستنداتی مبنی بر اینکه مصرف یک دمنوش خاص همراه با یک نوع دیگر باعث لاغری می شود وجود ندارد.
محمدشاهی اظهار کرد: تجربه مراجعان مصرف کننده این دمنوش ها نیز نشان می دهد با وجود مصرف دمنوش، کاهش وزن را تجربه نکرده اند و تنها تبلیغات زیاد باعث ترویج و ترغیب استفاده از آن شده است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: فقطممکن است فرد در اثر خوردن دمنوش احساس کند که تمایل کمتری به خوردن غذا دارد چون حجم زیاد دمنوش یا هر نوشیدنی می تواند بخشی از فضای معده را پر کرده و درنتیجه فرد کمی احساس سیری کند.
وی بیان کرد: متابولیسم بدن تحت تاثیر مواد غذایی تغییر می کند اما تغییرات بسیار جزئی است و به عنوان مثال در منابع علمی، ادویه جات باعث افزایش متابولیسم در حد یک یا 2 درصد می شود.
محمدشاهی اضافه کرد: در حال حاضر، قهوه سبز به علت ترکیبات اسیدی بیشترین تاثیر را بر روی افزایش متابولیسم دارد و بر اساس تحقیقات در دانشگاه، اثرات آن ثابت شده است.
رئیس انجمن تغذیه خوزستان اظهار کرد : حتی قهوه سبز با میزان مصرف بالا نیز، تاثیر زیادی بر روی کاهش وزن ندارد و باید همراه با ورزش و رژیم غذایی مصرف شود.
وی گفت: استفاده بیش از حد از همه دمنوش ها، می تواند عارضه به همراه داشته باشد اثر مصرف دراز مدت و استفاده بیش از حد از همه دمنوش ها بررسی نشده است و انجام آزمایش در بسیاری از افراد بعد از مصرف دمنوش ها نشان می دهد چربی آنها بالا رفته و مسمومیت کبدی ایجاد شده است.
محمدشاهی اظهار کرد: استفاده بیشتر از حد این مواد به صورت گیاهی یا شمیایی برروی کبد تاثیر منفی دارد و تا زمانی که اثر آنها به صورت شفاف و به صورت اختصاصی در مطالعات بررسی نشود حتی می تواند خطرناک باشند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: به عنوان مثال برای کبد چرب از ترکیبات خار مریم استفاده می شود که تاثیر آن در تمام دنیا ثابت شده است اما اگر این ماده نیز بیشتر از یک میزان مشخص استفاده شود با اثر معکوس، به کبد آسیب می رساند.
وی گفت: به مردم توصیه می کنم تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی قرار نگیرند و اینکه مصرف یک محصول بدون رژیم غذایی و ورزش باعث کاهش وزن شود قابل قبول نیست.
محمدشاهی تاکید کرد: داروهای کاهش وزن بدون رژیم غذایی و ورزش 2 ترکیب عمده شیمیایی دارند شامل آمفتامین ها یا شیشه ( ماده مخدر) و یا سیبو ترامین یک داروی لاغری قدیمی هستند که این ماده به دلیل عوارض قلبی و عروقی و بالابردن فشار خون از رده داروها خارج شده است.
3004/6002
خبرنگار: خاطره غفاری**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.