علی رحم کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان علوفه توسط تشکل های عشایری بین مراکز عشایری مستقر در شمال ، شرق و جنوب شرقی استان به صورت تمام قسط توزیع شده است.
وی با اشاره به ابعاد خشکسالی بر زندگی عشایر خوزستان اظهارکرد: نیاز دام عشایر به علوفه با توجه به کاهش بارندگی ها و رشد بسیار کم مراتع ، بیش از آن چیزی است که توزیع شده است.
مدیرکل امور عشایری خوزستان اظهار کرد: هم اکنون دام عشایر خوزستان به دلیل تعلیف نشدن از مراتع ، در وضعیت مناسبی قرار ندارد از این رو باید تدابیری برای تامین علوفه بیشتر اندیشیده شود.
کریمی با اشاره به اینکه تشکل های عشایری به لحاظ بنیه مالی ضعیف هستند و قادر نیستند نیاز دام عشایر به علوفه را تامین کنند خواستار پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر شد.
گفته می شود شدت و ابعاد خشکسالی در سال آبی 97-96 که در 60سال گذشته بی سابقه بوده خسارات زیادی به بخش کشاورزی و دام خوزستان وارد کرده است.
حدود 11هزار خانوار عشایری از استان های اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد ، ایلام ، کرمانشاه ، همدان و لرستان در زمان قشلاق (اوایل پاییز)به خوزستان کوچ می کنند.
عشایر کوچ رو در خوزستان حدود 6 میلیون راس دام را در اختیار دارند.
کوچ عشایر خوزستان به مناطق ییلاقی در صورت مساعد بودن شرایط جوی ، اواخر فروردین شروع می شود.
بر اساس آمار ارایه شده از سوی سازمان امور عشایری ، عشایر در مجموع 25درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می کنند.
6065/ 6037
خبرنگار:محمدرضا بنوره ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.