به گزارش ایرنا سیدمحمد سجادیان روز چهارشنبه در کارگروه کشاورزی شهرستان دزفول افزود:این میزان رسوب در مدت حدود 50 سال از عمر سد دز در مخزن آن انباشته شده است.
وی گفت:هنگام ساخت سد دز در دهه 40 قرار بود در کنار سدسازی عملیات آبخیزداری نیز اجرا شود که این امر محقق نشد ضمن اینکه آبخیزداری در حوزه وظایف وزارت نیرو نیست.
سجادیان نبود برنامه ریزی صحیح در خصوص چرای دام ،تراکم جمعیت و محدوده سد را از دیگر علل افزایش رسوبات در مخزن سد دز عنوان کرد و گفت:با وجود اینکه برخی رسوبات موجود در این سد طبیعی است ولی به علت اینکه هزینه لایروبی سد دز به اندازه هزینه ساخت 2 سد است لایروبی آن صرفه اقتصادی ندارد .
وی در خصوص رهاسازی آب سد دز در فصل تابستان نیز گفت:منابع آب در کشور بصورت بهم پیوسته است و اگر بخواهیم در تابستان با قطعی مکرر برق مواجه نشویم باید رهاسازی آب داشته باشیم زیرا کاهش خروجی آب با قطعی برق ارتباط مستقیم دارد و همه این کارها به صورت کارشناسی صورت گرفته است.
وی اظهار کرد:تابستان امسال با دمای بالای 50 درجه یکی از گرمترین تابستانها در 60 سال گذشته بود لذا در صورت کاهش دبی سد دز با قطع مکرر برق مواجه می شدیم.
رئیس امور آب شمالغرب استان خوزستان افزود:علاوه بر این به علت بالابودن ای سی آب آشامیدنی در شهرهای جنوب خوزستان لذا بخشی از رهاسازی آب از سد دز با هدف
تامین آب آشامیدنی شهروندان شهرهای جنوب استان صورت گرفت.
سد دز با 203 متر ارتفاع در زمان ساخت در سال 1342 به عنوان ششمین سد جهان و در حال حاضر به عنوان پنجاهمین سد بلند جهان شناخته می شود.
سد بتنی دز برق آبی است که 125 هزار هکتار از زمین های پایین دست را آبیاری می کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب های بالادست دارد.
دریاچه این سد 65 کیلومتر طول و 225 هزار کیلومتر مربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن 3،3 میلیارد متر مکعب است.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.