به گزارش سه شنبه ایرنا حجت الاسلام مجید ناصری نژاد در جمع مردم شادگان که در حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مسجد حضرت امیر این شهر برگزار شد اظهار کرد: تامین آب کشاورزی شادگان از رودخانه جراحی و از سد مارون است که متاسفانه اضافه کشت و مدیریت نکردن کشت و برداشت در بالا دست این رودخانه، باعث شده تا کمبود آب به طور جدی شهرستان شادگان را تهدید کند.
وی افزود: در اولویت بندی کشت همه واقف هستند که بین کشت دایم و کشت موقت، اولویت تامین آب با کشت دایم است ولی متاسفانه به دلیل تامین نشدن آب بیش از سه میلیون نخل خرما در شادگان در حال خشک شدن هستند.
حجت الاسلام ناصری نژاد گفت:تاکنون سه بار آب از پشت سد مارون به نام شهرستان شادگان رها سازی شده ولی به دلیل مدیریت نشدن آن، آب به شادگان نمی رسد و هفت ماه است که کشاورزان آب کشاورزی دریافت نکرده اند.
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:وضعیت بیکاری در شادگان از مرز خط قرمز نیز گذشته و 20 هزار نفر از مردم شادگان از این شهرستان مهاجرت کردند.
وی از بهره گیری از صنعت با وجود فعالیت فولاد شادگان و شهرک های صنعتی به شرط اشتغال نیروهای بومی، و فعالیت بندر و گمرک، بهره مندی مردم از ته لنجی و صادرات و واردات کالا را از راهکارهای حفظ جمعیت و اشتغال عنوان کرد و افزود:متاسفانه گردشگری با استفاده از مزیت تالاب شادگان امروزه به دلیل بی آبی از بین رفته است.
وی خواستار تامین حق آبه شادگان از رودخانه کارون شد و اظهار کرد: تامین بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان از کانال ریزگرد می تواند بخشی از مشکلات کشاورزان را برطرف کند.
فرماندار شادگان نیز گفت:۸۰ درصد مردم کشاورز هستند و هم اکنون ۵۰ درصد کشاورزی منطقه از بین رفته است.
احمد جعفری نسب اظهار کرد:کشیدن کانال از رودخانه کارون به رودخانه جراحی باعث رونق کشاورزی می شود.
وی افزود:صنایع تبدیلی زیادی در شادگان در زمینه بسته بندی خرما فعالیت می کردند که به دلیل سیاست های غلط دولت گذشته ورشکسته شدند.
سالانه حدود 50 هزار تن خرما از نخلستان های شادگان برداشت می شود، ضمن اینکه خرمای برحی، استعمران شادگان از مرغوب ترین محصولات خرمای جهان بوده که بیش از 35 هزار تن خرمای تولیدی این شهرستان به خارج کشور صادر می شود.
شهرستان شادگان در جنوب خوزستان دارای 57 هزار زمین کشاورزی است که سطح 13هزار 600 هکتار آن زیر کشت نخل خرما است که از این سطح 10 هزار هکتار آن بارور و سه هزار 600 هکتار آن غیر بارور است.
مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی برای بررسی مشکلات شهرستان شادگان در جنوب خوزستان که با بی آبی دست و پنجه نرم می کند، روز سه شنبه به این شهرستان سفر کرد.
3015/7165/ 6037
خبرنگار: عدنان جواهری* تنظیم:حمیدرضا ترابی فرد* انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.