مصطفی کنار کوهی یکشنبه در نشست شورای سلامت خوزستان این نشست که در سرسرای اداری استانداری خوزستان اظهار کرد: امسال 52 کشور در دنیا و 14 استان کشور درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.
وی افزود: استان های البرز، تهران، قزوین، آذربایجان شرقی، اصفهان و لرستان از جمله استان های درگیر این بیماری هستند و تاکنون 14 میلیون قطعه طیور در کشور منهدم شدند که بیشتر بومی و تخمگذار بوده اند.
کنارکوهی بیان کرد: با پایش های طیور صنعتی و بومی تاکنون هیچ موردی از وقوع بیماری در خوزستان گزارش نشده اما به این معنی نیست که احتمال بروز آن وجود ندارد؛هر چه به پایان سال نزدیک می شویم احتمال بروز آن بیشتر می شود.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با توجه به تغییراتی که در سطح راه های ورودی خوزستان ایجاد شده، احداث قرنطینه در تمام مبادی ورودی کار سختی است چون راه های متفاوتی برای ورود و خروج وجود دارد.
وی اظهار کرد: درخواست ما این است که بر اساس تفاهمنامه در سطح کشور بین دامپزشکی، وزارت کشور و مدیران انتظامی، نیروی انتظامی تردد هرگونه نهادهای دامی و طیور زنده را کنترل کرده و به مراکز دامپزشکی ارجاع دهند.
کنارکوهی گفت: مرغ های زنده و پرنده های شکاری به طور مستقیم عامل انتقال دهنده بیماری هستند و صاحبان مرغداری ها باید شرایط لازم را رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه کنترل وارد شدن کود مرغی به خوزستان نیز از جمله نکات مهم قابل توجه است اضافه کرد: یکی از نهاده های اصلی زمین های کشاورزی کود مرغی است که از استان های همجوار، گاهی بدون برنامه و کنترل وارد خوزستان شده و ازعوامل اصلی انتقال دهنده عامل بیماری است.
وی بیان کرد: در طرح های اشتغال زایی که از طرف ارگان های مختلف در سطح روستاها به عنوان اشتغال خانگی وجود دارد باید به صورت فیلتر شده با هماهنگی مراکز دامپزشکی به طیوردار کردن روستاها اقدام شود.
آنفلوآنزای پرندگان، گونه ‌ای بیماری ویروسی است که ویروس عامل آن ازخانواده rthomyxooviridaeاست؛ این ویروس خود دارای سه تیپ A,B,C است.
ویروس آنفلوآنزا سندروم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی وکاهش تولید تخم و بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، رال (خس خس سینه)، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند.
3004/ 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.