به گزارش ایرنا سید محمد رضا موالی زاده در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز در مصلای مهدیه امام خمینی (ره) این شهر اظهار کرد: فرهنگ عاشورا از جمله مولفه های مثبت فرهنگ عمومی است و نام بلند سید الشهدا روز به روز پر آوازه تر می شود و هرکس متناسب با فرهنگ خود ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می دهد که جان مایه تمام آنها عشق به امام این امام بزرگوار است.
وی افزود: راهپیمایی اربعین امروز تبدیل به یک مولفه بسیار ارزشمند شده و در فرهنگ عمومی ما نهادینه شده است.
موالی زاده در خصوص دیگر مولفه های مثبت فرهنگ عمومی گفت: فرهنگ شهادت طلبی، مشارکت در تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی در قالب انتخابات، فرهنگ ماه رمضان و عید سعید فطر و عید نوروز جزیی از فرهنگ عمومی ما هستند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: فرهنگ عمومی ارزش های پذیرفته شده و به کار بسته شده توسط آحاد یک جامعه محسوب و رفتارهای قابل پیش بینی یک جامعه است.
وی با بیان اینکه فرهنگ، زیربنای توسعه است اضافه کرد: اگر می خواهیم به توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه دست پیدا کنیم باید به مقوله فرهنگ و فرهنگ عمومی توجه کافی و وافی داشته باشیم و باید تلاش کنیم بخشی از مولفه های مثبت فرهنگ عمومی قوام و دوام پیدا کند.
موالی زاده با اشاره به اینکه در این راستا در شورای فرهنگ عمومی کشور پنج مجموعه تشکیل شده گفت: خانواده یکی از این مجموعه ها است که شامل خانواده متعالی، متعادل، متوازن متشتت و متلاشی است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: از جمله ویژگی های ارزشمند جامعه ما، خانواده است که باید در جهت دوام و قوام و استحکام آن تلاش کنیم که از آسیب در امان باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: از جمله آسیب های اجتماعی امروز دشواری ازدواج و آسانی طلاق است که باید تلاش کنیم این روند به شکل طبیعی برگردد.
موالی زاده در ادامه با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی گفت: این مقوله مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و تقویت فرهنگ کار از جمله تقویت کارجمعی، تعاون، کارآفرینی و مدیریت مصرف از جمله پیش نیازهای اقتصاد مقاومتی است و رویکرد ما استفاده از کالاهای ایرانی است و باید به سمت فرهنگ تقویت کیفیت کالای ایرانی حرکت کنیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: سرمایه اجتماعی نیز در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی مهم است و تاثیر آن در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به خوبی دیده شده است و تهدید جنگ تحمیلی بر اساس همین سرمایه معنوی و اجتماعی تبدیل به فرصت دفاع مقدس شد.
وی با تاکید بر مقوله اخلاق عمومی و ادب اجتماعی گفت: در خوزستان ویژگی های ارزشمندی در حوزه فرهنگ عمومی وجود دارد که دینداری، ولایتمداری، میهمان نوازی، شجاعت، عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و خونگرمی از جمله این ویژگی ها است.
موالی زاده اظهار کرد: خوزستان رنگین کمانی از قومیت های مختلف است که برای گفت و گو و پیوندهای اجتماعی یک فرصت است.
وی اضافه کرد: باید در جهت حفظ و ترویج داد و ستدهای عاطفی و ادب اجتماعی حرکت کنیم.
وی تاکید کرد: زیربنای یک جامعه بالنده و پیشرفته و اخلاقی توجه به عنصر ممتاز فرهنگ است و فرهنگ بر همه حوزه ها موثر است.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.