به گزارش ایرنا عبدالعباس زبیدی نیا روز شنبه به مناسبت هفته قوه قضائیه در نشست خبری با رسانه های گروهی در محل دادگستری خوزستان افزود: از مجموع پرونده هایی که به شوراهای حل اختلاف ارجاع شد 121هزار پرونده مختومه شد.
وی به دوازدهمین سال فعالیت کاری شوراهای حل اختلاف و اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف در سال 1395اشاره کرد و افزود: در قانون جدید ، تعداد شعب شوراهای حل اختلاف استان از 512شعبه به 286شعبه کاهش یافت.
وی گفت:با اجرای قانون جدید اداره شوراهای حل اختلاف ، کل پرونده های قابل مصالحه و سازش در سال 95 به 34درصد رسید در حالی که در سال ماقبل آن این رقم 41درصد بود.
زبیدی نیا بیان کرد:پرونده هایی که در شوراهای حل اختلاف خوزستان به صلح و سازش ختم شد 2 درصد از میانگین کشوری بیشتر است که این نشان دهنده عمق فرهنگ صلح و سازش بین احاد مردم این خطه می باشد.
وی گفت: شهرهای اهواز ، کارون و دزفول بیشترین مصالحه و سازش در آنان صورت گرفته است.

* 25درصد پرونده ها در محاکم قضایی خوزستان در شوراهای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار می گیرد
رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان گفت: حدود 25درصد پرونده های وارده در محاکم قضایی خوزستان در 42مجتمع شوراهای حل اختلاف استان مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی رویکرد اصلی شوراهای حل اختلاف را فراهم کردن زمینه صلح و سازش بین طرفین دعاوی عنوان کرد و افزود: البته ایجاد صلح و سازش تنها وظیفه این تشکیلات مردمی ، قضایی نیست بلکه عموم فرهیختگان ، رسانه ها ، مصلحان و بزرگان خانواده می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.
رئیس شورای حل اختلاف خوزستان با بیان اینکه شعب این تشکیلات قضایی به شعب حکمی و شعب صلحی تقسیم کاری شده است اظهار کرد: همه قضاتی که در شوراهای حل اختلاف کار می کنند به صورت پاره وقت و تمام وقت حضور دارند.
وی با بیان اینکه همه کسانی که در شوراهای حل اختلاف استان کار می کنند به صورت افتخاری هستند اظهار کرد: اقدام هایی در دست پیگیری است که به کارکنان این تشکیلات حداقل حقوق اداره کار پرداخت شود که تاکنون عملیاتی نشده است.

*173 حکم قصاص در خوزستان با پیگیری شوراهای حل اختلاف به رضایت اولیاء دم ختم شد
رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان گفت: در پنج سال اخیر با پیگیری شوراهای حل اختلاف در سراسر استان 173 مورد حکم قصاص در استان به رضایت اولیاء دم ختم شد و محکومان به قصاص به زندگی بازگشتند.
وی گفت: جلب رضایت اولیاء دم از طریق گفت و گو با بزرگان ، سادات و متنفذین حاصل شده است.
زبیدی نیا در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه میزان وقوع جرائم در استان با مسایل اقتصادی ، معیشتی و اشتغال مرتبط است فزود: هر جای استان که اشتغال و وضعیت اقتصادی مردم مناسب باشد به همان نسبت میزان جرائم کاهش می یابد وی می تواند به ارتقا سطح امنیت در منطقه منجر شود.

*مسایل محیطی و اقلیمی استان زمینه ساز پرخاشگری و وقوع جرم است
معاون قضایی دادگستری استان و رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان گفت: مسایل محیطی و اقلیمی به خصوص گرمای فراینده و نفسگیر ، زمینه ساز پرخاشگری ، بی حوصلگی و وقوع جرم در خوزستان است.
زبیدی نیا در ادامه به شرایط اقلیمی استان اشاره کرد و گفت:این یک واقعیت است که در شرایطی که گرمای هوا به اوج خود می رسد زمینه وقوع برخی جرائم نیز فراهم می شود بنابراین توصیه ما به عموم مردم این است که گذشت و عفو داشته باشند و از برخوردها پرهیز کنند.
وی به وقوع درگیری های طایفه ای در مناطق باغملک و رامهرمز و آثار منفی این حوادث بر کل استان و ایجاد و دامن زدن به عدم احساس امنیت اشاره کرد و گفت: برای ایجاد صلح و سازش در این مناطق از همه ظرفیت ها استفاده کردیم و اگر تلاش های شوراهای حل اختلاف نبود شاهد درگیری های بیشتری می بودیم.
وی گفت: استان ما بیش از هر چیز به آرامش و امنیت نیاز دارد و طبیعی است هرکس که امنیت استان را با چالش مواجه کند باید با آن برخورد شود.
رئیس شوراهای حل اختلاف خوزستان با بیان اینکه قانون فصل الخطاب است و باید همه به آن احترام بگذارند افزود: اگر همه طرف های درگیری و دعاوی اجازه دهند قانون جاری شود مشکلات حل می شود ، بسیاری از مشکلات ما قانون ستیزی و بی توجهی به قانون و آگاهی نداشتن از آن است ، لذا توصیه ما به مردم این است که در مسائل حقوقی مشاوره داشته باشند تا با مشکلات حقوقی مواجه نشوند.
6065/6064
خبرنگار:محمدرضا بنوره** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.