به گزارش ایرنا سرهنگ ثامر چنعانی پنجشنبه در نشست خبری با رسانه ها در خرمشهر گفت: به منظور حفظ نشر ارزش های دفاع مقدس، ترویج فرهنگ ولایت مداری و فرهنگ دفاع و مقاومت، ایثار و جهاد امسال هفت کمیته در ستاد بزرگداشت آزادی خرمشهر در این شهرستان سازماندهی شده است.
وی 'من انقلابیم' را شعار سال جاری سالروز حماسه سوم خرداد عنوان کرد و گفت: حدود 60 برنامه از اول تا پنجم خرداد ماه در این شهر برگزار می شود.
سرهنگ چنعانی اظهار داشت: روز دوم خرداد با عنوان 'سلحشوری با پایمردی و ایثارگری' نامگذاری شده و برگزاری کارگا ههای آموزشی با موضوع روایت فتح با همکاری آموزش و پرورش و بسیج دانش آموزی در مدارس خرمشهر برنامه ریزی شده است.
وی اعزام خانواده های شهیدان این حماسه به اردوی زیارتی را از دیگر برنامه های سالروز آزادسازی خرمشهر عنوان کرد و گفت: دیدار با خانواده شهدای عملیات بیت المقدس و مدافع حرم، اجرای نمایش تئاتر مقاومت خیابانی در مقابل صحن شهدای گمنام مسجد جامع در روز دوم خرداد تدارک دیده شده است.
دبیر ستاد بزرگداشت سوم خرداد خرمشهر، با بیان اینکه روز سوم خرداد با عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده، گفت:اجتماع نیروهای مسلح سپاه، بسیج و ارتش، نیروهای انتظامی، مرزبانی و مردم سلحشور خرمشهر با حضور فرماندهان لشکری و کشوری و یکی از وزیران دولت در صبحگاه سوم خرداد برگزار می شود.
سرهنگ چنعانی برگزاری همایش بزرگ فاتحان خرمشهر با حضور 500 رزمنده مقاومت 45 روزه هشت سال دفاع مقدس را از دیگر برنامه های مهم آزادی خرمشهر دانست و گفت:این همایش صبح سوم خرداد با حضور رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در مجتمع فرهنگی خلیج فارس برگزار می شود
وی غبارروبی گلزار شهدای خرمشهر، برگزاری نشست علمی و تبیین دستاوردهای عملیات بیت المقدس را از دیگر برنامه های روز سوم خرداد خواند و گفت: برگزاری جشن مقاومت و پیروزی به مدت سه شب در کنار پل آزادی با حضور مردم خرمشهر از برنامه های سوم خرداد است.
دبیر ستاد بزرگداشت سوم خرداد -سالروز آزادی خرمشهر - همچنین برگزاری رزمایش بزرگ آبی و خاکی نیروهای بسیج در ناحیه مقاومت بسیج و پایگاه دریایی خرمشهر را از دیگر برنامه های سالروز حماسه سوم خرداد عنوان کرد و گفت: برگزاری مسابقات ورزشی ولیچ ررانی و وزنه برداری جانبازان کشور در روز چهارم خرداد از مهم ترین برنامه های بزرگداشت آزادسازی خرمشهر است.
سرهنگ چنعانی افزود:جمعه پنجم خرداد که روز ولایتمداری، وحدت و تبین نقش ولایت رهبری و وحدت ملی و معنویت در پیروزی عملیات بیت المقدس نامگذاری شده، یکی از فرماندهان و فاتحان خرمشهر سخنرانی می کند.
وی ادامه داد: همچنین در این روز گروه پزشکی به مناطق محروم خرمشهر به شهر و روستا اعزام می شود و خدمات درمانی را به مردم شهرستان خرمشهر ارائه می دهند.
دبیر ستاد بزرگداشت سوم خرداد خرمشهر با اشاره به جشنواره تائتر مقاومت – فتح خرمشهر گفت: جشنواره تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر به دلیل تداخل با روزهای انتخابات و آغاز ماه مبارک رمضان، برگزاری آن به تیرماه موکول شده است.
سرهنگ چنعانی عملیات بیت المقدس را نگین درخشان همه عملیات های دوران دفاع مقدس دانست و گفت:چهار مرحله عملیات بزرگ بیت المقدس نشان از اتحاد و ایثارگری، دلاورمردی نیروهای ارتش، سپاه، بسیج و مردم دارد که صحنه بزرگی از تاریخ دفاع مقدس را رقم زد.
وی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس مافوق طبیعت بود و در ذهن هیچ انسانی نمی گنچد، گفت:مقاومت 45 روزه مردم و رزمندگان، عزت، شکوه و سربلندی امت ایران اسلامی را به ارمغان آورد.
عملیات بیت‌المقدس یا الی بیت‌المقدس از مهم ترین و بزرگترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران که با تدبیر شهید علی صیادشیرازی در اعزام اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس ) به منطقه عملیات و طرح ریزی عملیات و استفاده از تجارب آنها و همچنین همکاری بیشتر ارتش و سپاه در جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود.
نیروهای ایرانی با توان 70 هزار رزمنده این عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» در محور اهواز- خرمشهر- دشت آزادگان، به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزاد سازی خرمشهر آغاز کردند.
این عملیات سه هفته ادامه داشت و نیروهای عراقی منطقه با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب‌نشینی کردند.
اول خرداد ۱۳۶۱ ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای ایرانی شروع کرد و با وجود گستردگی این پاتک نیروهای ایرانی توانستند در مقابل آن مقاومت کرده و سرانجام در سوم خرداد ۱۳۶۱ نیروهای ایرانی خرمشهر را که در روزهای ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق در آمده بود را آزاد کردند.
انجام عملیات بیت‌المقدس در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده بود که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن الائمه و طریق القدس خود یک عملیات بزرگ به حساب می‌آید.
آزادسازی خرمشهر که درپی مرحله چهارم انجام گرفت از مهمترین نتایج این عملیات بود.
7100/6125 خبرنگار : کمیله حجازی *** انتشار دهنده : سیدبهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.