به گزارش ایرنا مهدی سیاحی شنبه در بازدید از مرکز خرید گندم انقلاب شهرستان کارون افزود: به علت مسقف نبودن مراکز خرید گندم ، باید کار انتقال گندم از استان به سرعت انجام شود تا مانع افت محصول شویم.
وی گفت:برای انتقال گندم به سیلوهای کشور به خودروهای ویژه حمل گندم داریم که در این زمینه نیز با مشکل روبه رو هستیم.
سیاحی بیان کرد:در استان خوزستان با توجه به شرایط جغرافیایی و گرمای زودرس 95 درصد گندم تا دهم خرداد ماه یعنی 35روز برداشت و خرید می شود، این در حالی است که در برخی از استانهای کشور خرید گندم تا شهریورماه ادامه می یابد.
سرپرست تعاون روستایی خوزستان کوتاه بودن زمان برداشت و خرید گندم در خوزستان محدودیت هایی را برای سرعت بخشیدن به خرید گندم تضمینی ایجاد کرده است.
هم اکنون تعداد زیادی از کامیون و تریلر حمل گندم ساعت ها در صف انتظار تخلیه گندم در مقابل مراکز خرید در شهرهای شوش و اهواز که دو شهرستان مهم تولید این محصول راهبردی هستند قرار گرفته اند.
سیاحی با اشاره به اینکه برای مراکز خرید فعال استان حتما مشوق هایی مد نظر است گفت: مراکزی که سود دهی بالایی داشته باشند و خرید مناسب که باعث رضایت کشاورزان می شود را انجام دهد مورد تشویق قرار می گیرند و به مدیران شهرستانها در تخصیص اعتبارات توجه ویژه می شود.
وی گفت: یکی از نیازهای تعاون روستایی اختصاص بودجه برای مسقف کردن انبارهای خرید گندم است و از این رو انبارهای اولویت دار مشخص و امیدواریم به زودی مراحل مسقف کردن مراکز خرید گندم اجرایی شود.
سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش بینی کرده است امسال یک میلیون و 700هزار تن گندم از سطح 480هزار هکتار از اراضی استان برداشت شود که از این مقدار بیش از یک میلیون تن گندم برمازاد کشاورزان خریداری شود.
بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل غله استان ، مصرف سالانه گندم در استان خوزستان حدود 502هزار تن می باشد ؛ بنابراین حدود 70درصد گندم تولیدی استان مازاد برنیاز است.
سالانه از 1.2 میلیون هکتار اراضی زیرکشت در استان خوزستان 15.5میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی و دامی تولید می شود که از این حیث ، خوزستان رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده است.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشار دهنده : کبری اقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.