به گزارش ایرنا یدالله شمایلی چهارشنبه در نشست خبری با رسانه های گروهی استان در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی موسسه جهاد نصر در خصوص مقابله با ریزگردها در استان خوزستان گفت: 70 درصد منشا ریزگردها خارجی و 30 درصد آن داخلی است.
وی افزود: درحال حاضر حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی بیابانی در خوزستان وجود دارد که 450 هزار هکتار آن شن و ماسه روان و مقداری از آن نیز ریزگردها است.
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر ادامه داد: دولت برای کانون شماره چهار با مساحت 112 هزار هکتار مصوبه ای را اجرایی کرده که طبق برنامه 42 هزار هکتار آن را طی سال های 95 و 96 به انجام می رسانیم.
وی بیان کرد: دومین مصوبه هیات دولت برای خوزستان در حوزه گرد و غبارها با منشا داخلی بود که ازسال گذشته اقدامات لازم در این خصوص در دستور کار قرار گرفته است.
شمایلی تصریح کرد: در حال حاضر زیرساخت ها برای مقابله با کانون های داخلی گرد و غبار مهیا شده و در برنامه ششم توسعه نیز 320 هزار هکتار از اراضی کانون گرد و غبار تعیین و در دست اقدام قرار می گیرد.
وی به پروژه انتقال آب کانال مهندس پورشریفی برای نهال کاری منابع طبیعی در اراضی بیابانی کانون گرد و غبار اشاره کرد و گفت: درهفته های اخیر بیش از 100 هزار مترمکعب عملیات خاکی در روز انجام شده و اکنون حدود 500 دستگاه انواع ماشین آلات برای ساخت این کانال فعال هستند.
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت: در حال حاضر دولت با تمام امکانات لازم پای کار آمده و مصوبات خوبی را نیز برای خوزستان در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: همچنین تاکنون حدود 120 هزار مترمکعب در کانال هایی که به شیلات آبرسانی می کرد لایروبی انجام شده و ایستگاه های پمپاژ نیز بازسازی و نوسازی شده است.
شمایلی گفت: اکنون آب اندازی و مرطوب کردن اراضی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و امید است بتوانیم از این کانال به صورت چند منظوره بهره برداری کنیم.
وی یادآور شد: دولت وزارت نیرو را نسبت به تامین آب مورد نیاز کل طرح 550 هزار هکتاری موظف کرده و در این زمینه مشکلی بر سر راه وجود ندارد.
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصرگفت:در طرح 550 هزار هکتاری بیش از 70 تا 80 درصد پروژه ها در اختیار نیروهای بومی است و تعداد قابل توجهی از پیمانکاران نیز بومی هستند.
وی با بیان این که تامین آب اجرایی شدن فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری نیز از سوی دولت تصویب شده گفت:312 هزار هکتار در فاز اول و 238 هزار هکتار نیز در فاز دوم است که تاکنون 245 هزار هکتار آن به اتمام رسیده و مابقی نیز تا پایان سال جاری به پایان می رسد.
7152/6002خبرنگار: محمدرضاخبازان**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.