به گزارش ایرنا 'راجح صابر عبود الموسوی ' شامگاه پنجشنبه در حاشیه نشست با بازرگانان ایرانی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت:عملیات احداث پایانه مسافری و تجاری مرزی و بارانداز شلمچه از سمت عراق به وسعت 15 هکتار به زودی آغاز می شود.
وی میزان اعتبار مورد نیاز برای احداث پایانه مسافری و تجاری شلمچه را 20 میلیون دلار عنوان کرد و گفت:برای احداث پایانه مسافری و تجاری و بارانداز شلمچه از سمت عراق از سرمایه گذاران و متخصصان ایرانی دعوت شده تا در این طرح مشارکت کنند.
عبود الموسوی همچنین با تشریح دستاوردهای نشست خود با بازرگانان خرمشهری، اظهار داشت:افزایش حجم صادرات کالا از مرز شلمچه و رفع مشکلات بازرگانان در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
'راجح صابر عبود الموسوی، عمده مشکل بازرگانان و تجار در مرز شلمچه را کمبود فضای بارانداز دانست و گفت: بررسی و رفع مشکلاتی همچون لایروبی آبراه اروند و اجرا نشدن خط ریلی خرمشهر – بصره در این نشست مورد بحث و تبادل قرار گرفت.
سفیر عراق در ایران همچنین افزایش تعامل دو کشور ایران و عراق را مثال زدنی دانست و گفت:همه دنیا اهمیت ارتباط بین ایران و عراق را می دانند و باید همانطور که هم اینک در جبهه های داعش و استکبار جهانی پیروز هستیم، بر مشکلات اقتصادی نیز پیروز شویم.
سفیر عراق در ایران افزود: وجود اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی در دو استان بصره و خوزستان می تواند در تبادلات تجاری و اقتصادی نیز موثر واقع شود.
'راجح صابر عبود الموسوی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص همکاری عراق با ایران برای رفع مشکل ریزگردها، گفت:حل مشکل ریزگردها به عزم ملی و فرامنطقه ای نیاز دارد چون این ریزگردها از عواملی همچون جنگ، خشک شدن تالاب هاو تغییر اقلیم به وجود آمده و نیاز به اعتبار کلان است و امید است که با تعامل و همکاری کشورهای همسایه این مشکل را حل کنیم.
وی در ادامه گفت: در هفته آینده نشست دیگری برای رفع مشکلات مرز شلمچه با سازمان منطقه آزاد اروند برگزار می شود و امید است این نشست ها خروجی مناسب داشته باشد.
به گزارش ایرنا نشست هماهنگی سفیر عراق در ایران با مدیران مرز شلمچه، تاجران، بازرگانان و مسئولان مرزی شلمچه روز پنجشنبه با محور افازیش ساعات کاری گمرک صادراتی شلمچه و گسترش مساحت بارانداز این گمرک در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر برگزار شد.
در پایان این نشست مقرر شد سفیر عراق در ایران، موانع پیش روی صادرات کالای ایرانی در مرز شلمچه را با هماهنگی وزارت اقتصاد و دارایی در بغداد پیگیری کند.
این نشست با حضور هانی فیصلی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، سیداحمد اوالی مدیر گمرک تجاری مرز شلمچه ، هنگ مرزی و تنی چند از مسئولان محلی خرمشهر برگزار شد.
مرز بین المللی شلمچه از مرزهای مشترک ایران و عراق است که به گفته مسئولان روزانه تا 800 کامیون ایرانی از این مرز، کالای تولیدکنندگان را به عراق صادر می کنند.
7100/خبرنگار:کمیله حجازی ** انتشار دهنده:
کانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.