هادی حصادی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مزارع چغندرقند شهرستان شوش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اقلیم خوزستان بهترین الگو برای کشت چغندرقند است افزود:بااین اقلیم می توان بیش از چهار میلیون تن محصول چغندر قند در خوزستان تولید کرد.

وی مشارکت بخش خصوصی برای احداث سه کارخانه قنددر استان خوزستان را ضروری دانست و گفت: حدود ۵۰درصد شکر کشور با احتساب تولید شکر کارخانه های نیشکری در خوزستان تولید می شود که در صورت توسعه کشت چغندرقند و احداث کارخانه های جدید در خوزستان می توان ظرفیت تولید شکر در خوزستان را افزایش داد و کشور را از واردات شکر بی نیاز کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت:در سال زارعی ۹۹- ۹۸ حدود ۱۳هزار هکتار از مزارع خوزستان به کشت چغندر قند اختصاص یافت.

 محمد قاسمی نژاد گفت:مزارع چغندرقند خوزستان در شهرستان های شوش ، دزفول ، اندیمشک  ،گتوند ،شوشتر و بهبهان قرار دارند و از  ۳۱ فروردین ماه عملیات برداشت محصول از این مزارع آغاز شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:پیش بینی می شود بیش از یک میلیون تن محصول چغندرقند باعیار ۱۴.۸ درصد از مزارع خوزستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شوش نیز سطح زیر کشت مزارع چغندر قند این شهرستان را در سال زراعی ۹۹- ۹۸ حدود  هشت هزار و ۲۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت:این میزان سطح زیر کشت حدود ۳۵درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش داشته است.

علیرضا ملک زاده میانگین برداشت چغندرقند از سطح هر هکتار مزرعه را ۸۰ تن عنوان کرد و گفت:حدود ۶۲ درصد کشت چغندر قند استان خوزستان به شهرستان شوش اختصاص دارد ضمن اینکه از لحاظ عیار محصول چغندرقند تولید شوش از کیفیت خوبی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوش گفت: به منظور تحویل محصول چغندرقند به کارخانه های تولید شکر با هشت کارخانه در اصفهان، اسلام آباد ،کرمانشاه، قزوین، شهرکرد، همدان و کارخانه قند شوش در شمال خوزستان قرارداد منعقد شده است تا چغندر برداشت شده به این کارخانه ها منتقل شود.
کشاورزان شوش با تولید سالانه حدود ۲ میلیون تن محصول نقش مهمی در تولید انواع محصولات به ویژه گندم، ذرت دانه ای و چغندرقند دارند.

براساس چشم‌انداز کشاورزی خوزستان تا سال ۱۴۱۰ باید چغندرقند در سطح ۸۰هزار هکتار کشت و ۶ میلیون تن محصول تولید شود.
خوزستان برای جذب این میزان چغندرقند به ۱۰ کارخانه جدید قند نیاز دارد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲ میلیون تن محصولات زراعی ، باغی و شیلاتی و عمل آوری ۱۲۴نوع محصول از حیث کمیت و تنوع تولید محصول رتبه نخست را در کشور دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.