به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی شامگاه جمعه در گفت‌وگوی زنده با مردم استان خوزستان اظهار کرد: در وضعیت فاجعه‌بار شیوع ویروس کرونا در کل جهان و بروز تلفات سنگین انسانی این ویروس به سر می بریم که این شوک غافلگیرانه از غرب تا شرق و شمال تا جنوب این کره خاکی را در هم نوردیده و موسم مرگ و مصیبت را به کل بشر تحمیل کرده است.

وی افزود: نزدیک به ۴۶ روز از شیوع این ویروس در خوزستان می‌گذرد و در این ایام پر فراز و نشیب در چندین نوبت با شما از طریق صداوسیما صحبت کردم، از همان ابتدا برنامه‌های مختلف محدودکننده برای شیوع این ویروس، کنترل بیماری و تمرکز بر قطع زنجیره انتقال در سراسر استان با اولویت حفظ سلامت مردم اجرا شد.

استاندار خوزستان بیان کرد: آنچه تاکنون در کشور و استان خوزستان انجام شده است «مرحله مواجهه» با این ویروس بود و در این راه از تمامی ظرفیت‌های موجود در استان و کشور استفاده شد که بخشی از این اتفاق با همراهی و همگامی مردم به ثمر رسید.

شریعتی با بیان اینکه برنامه‌های پیشگیرانه متناسب با شرایط همچنان ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: با توجه به اینکه در کنار اولویت اصلی خود که حفظ سلامت مردم است باید به معیشت و اقتصاد مردم نیز توجه کرد تا زمانی که با رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا آسیبی به سلامتی مردم وارد نشود.

وی تصریح کرد: از اکنون مرحله دیگری از نحوه برخورد با این بیماری آغاز می‌شود و آن «مرحله پذیرش ویروس در جامعه» است؛ مراقبت‌های بهداشتی تا زمان یافتن واکسن یا داروی مؤثر همچنان ادامه دارد و با این ویروس خواهیم جنگید و در این مرحله مراقبت‌ها باید به صورت جمعی و فردی توسط همه افراد جامعه انجام شود.

استاندار خوزستان گفت: تصمیم ستاد مدیریت ویروس کرونا اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» است و ما مصمم هستیم تا با مشارکت همراهی و همبستگی تمام آحاد جامعه در این مرحله مهم و حساس حس مسئولیت‌پذیری همگان و رعایت فاصله‌گذاری‌های قبلی شاهد رونق اقتصادی توأم با سلامت مردم باشیم.

شریعتی افزود: رعایت نکردن و افزایش این بیماری موجب می‌شود ما به تصمیمات سخت‌گیرانه‌تر قبل بازگردیم.

وی بیان کرد: از ۲۳ فروردین‌ماه فعالیت‌های کم ریسک اقتصادی آغاز خواهد شد و مشاغلی مانند باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه، فست فودی ها و دیگر مشاغل پر خطر همچنان ممنوع است.

شریعتی با عنوان اینکه تأکید ما همچنان و در خانه ماندن مردم و تردد نداشتن غیرضروری در شهرها است، تصریح کرد: کنترل بین استان‌ها همچنان وجود دارد و ادارات با اصول بهداشتی با دو سوم پرسنل و ساعت ۷ تا ۱۴ فعالیت خواهند داشت.

وی گفت: پرسنلی که دارای بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، آسم و آلرژی هستند باید از رفتن به محل کار اجتناب کنند.

استاندار خوزستان از کمک صنایع مستقر در استان در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد و عنوان کرد: ۲۰ میلیون لیتر الکل طبی در شرکت نیشکر و صنایع جانبی، خرمشهر و شرکت توسعه نیشکر هفت تپه تولید شد و همچنین انواع مواد ضدعفونی‌کننده در شرکت‌های پتروشیمی انجام شد و همچنین تولید ماسک و گان توسط گروه‌های مختلف خیرین سلامت در حال انجام است.

شریعتی اظهار کرد: تاکنون چهار هزار و ۱۸۶ آزمایش کرونا در استان انجام شد که از این تعداد تست هزار و ۸۷ نفر مثبت است که ۷۷۲ مورد آنها بهبود یافته‌اند و ۱۸۰ نفر همچنان بستری هستند و ۱۲۶ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

استاندار خوزستان بیان کرد: از تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا ۵۲ درصد مردان و ۴۸ درصد زنان بودند که میانگین سنی ۵۱.۲ دهم بوده است.

وی با اشاره به اینکه از افراد مبتلا ۵۵ درصد فاقد بیماری زمینه‌ای و ۴۵ درصد نیز دارای بیماری زمینه‌ای بودند، عنوان کرد: ابتلاء از حیث مشاغل افراد جامعه هم چنان زنان خانه‌دار با ۳۹ درصد بیشترین افراد مبتلا هستند که مشاغل آزاد، بازنشستگان، کادر درمان، بیکاران و کارمندان و کارگران بعد از آنها قرار دارند.

شریعتی بیان کرد: اکنون ۸۰ نفر از کادر درمانی ما درگیر این بیماری شدند که ۳۶ درصد کادر درمان، ۲۴ درصد پرستار، ۲۲ درصد پزشک، ۱۵ درصد پرسنل مرکز بهداشت و ۳ درصد شاغلان مستقر در رادیولوژی هستند.

وی گفت: از تعداد افراد فوت شده ناشی از این بیماری ۸۲ درصد دارای بیماری زمینه‌ای و ۱۸ درصد فاقد بیماری زمینه‌ای بودند که میانگین سنی افراد فوت شده ۶۴.۳ بوده و از حیث جنسیت ۵۸ درصد مردان و ۴۲ درصد زنان بودند.

استاندار خوزستان اظهار کرد: ۳۰ درصد از فوتی‌هایی که دارای بیماری زمینه‌ای بودن افراد مبتلا به دیابت را تشکیل می‌دادند و بیماری قلبی و عروقی، فشارخون، ریوی، کلیوی، بدخیم و گوارشی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شریعتی بیان کرد: خرمشهر و باوی همچنان رتبه اول و دوم ابتلاء را دارند، اندیکا و باغملک کمترین شهرستان‌ها و لالی، دهدز و هویزه جز شهرستان‌های سفید ما هستند.

وی گفت: مبتلایان ویروس کرونا در استان خوزستان ۹۲ درصد شهری و ۸ درصد روستایی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.