هندبال باوی که سابقه بسیار خوبی در کشور دارد و با سال‌ها کار و سختی توانسته به لیگ یک کشور راه پیدا کند، اکنون به دلیل بی‌توجهی مسوولان و عدم حمایت مالی لازم، مجبور به واگذاری سهیمه لیگ یکی خود است.
به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، هندبال باوی با 25 مقام استانی و کشوری، یکی از شهرستان‌های هندبال‌خیز کشور محسوب می‌شود و سرشار از استعداد این رشته است. حتی به دلیل توانمندی هندبال این شهرستان، تیم‌های خارجی چون الکوت عراق با سفر به باوی چند دیدار دوستانه در این شهرستان برگزار کرده‌اند.
مدتی پیش نیز تیم بستنی قدس ملاثانی آن‌قدر مسیر موفقیت خود را درست طی کرد که توانست از لیگ دو کشور به لیگ یک راه پیدا کند و اولین تیم ورزشی این شهرستان در یکی از بالاترین لیگ‌های کشوری باشد اما اکنون به دلیل بی‌توجهی مسوولان و عدم حمایت لازم، مسوولان تیم که به مشکل مالی برخورد کرده‌اند و هزینه تیم‌داری در لیگ یک نیز بسیار است، مجبور به واگذاری سهمیه تیم خود هستند، موضوعی که حتی می‌تواند هندبال باوی را به نابودی بکشاند.
*به دلیل مشکلات مالی‌ مجبور به واگذاری سهمیه لیگ یک هستیم
قاضی حمیدی، مربی تیم هندبال باوی با اشاره به راه‌یابی تیم بستنی قدس ملاثانی به لیگ یک کشور و عدم حمایت لازم از سوی مسوولان، اظهاکرد: 80 درصد بازیکنان تیم ما از نفرات بومی تشکیل شده و تمامی کادر فنی نیز بومی است، ضمن این‌که در تیم‌ملی هم بازیکن داریم و توانسته‌ایم نفرات خوبی را از باوی به کشور معرفی کنیم اما توجه لازم به این رشته صورت نگرفته است. مردم شهرستان با رشته هندبال زندگی می‌کنند و علاقه‌مندان به این رشته بسیار هستند و زمانی که در مسابقات لیگ دسته یک کشور به نایب‌قهرمانی رسیدیم نیز مردم باوی پس از کسب این عنوان بیشتر از قبل به این رشته و تیم اهمیت می‌دهند ولی بازهم تاکید می‌کم که متاسفانه مسوولان هیچ نگاهی به هندبال باوی ندارند.
وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای جلب توجه مسوولان به این رشته نیز عنوان کرد: ‌با مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان جهت کمک‌ صحبت‌هایی داشتیم اما مبلغی که کمک کرد جوابگوی هندبال باوی نبود. در حال حاضر نیز مسوولان تیم برای تیم‌داری در لیگ یک با مشکل مالی مواجه هستند و چندین استان با ما تماس می‌گیرند و خواهان خرید سهمیه ما در لیگ دسته یک کشور هستند. این سهمه با زحمات بازیکنان تیم و مردم باوی به دست آمده است اما به دلیل این‌که حمایت نمی‌شویم، مجبور به واگذاری آن به استان‌های دیگر هستیم. البته مشتاق به تیم‌داری در لیگ یک هستیم اما واقعا شرایط سخت است و مسوولان هم به ما توجه نمی‌کنند.
این مربی هندبال بیان کرد: برای اولین بار در تاریخ ورزش باوی، یک تیم با بیش از 80 درصد بازیکن بومی به لیگ دسته یک کشور راه پیدا کرد ولی متاسفانه هیچ حمایت مالی از آن صورت نگرفته است، در حالی که شرکت‌های زیادی در شهرستان داریم و آیا تنها باید دود نیروگاه و شرکت نیشکر دهخدا به چشمان ما برود. آیا مسوولان نباید برای ورزش و هندبال باوی هزینه کنند و باعث خوشحالی مردم شوند؟ ما انتظار داریم مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان هندبال باوی را ببیند و مانند دیگر رشته‌ها به هندبال هم کمک کند.
او خاطرنشان کرد: رقابت‌های لیگ دسته یک کشور مهرماه آغاز می‌شود و امیدوارم تا دیر نشده، مسوولان به ما از نظر مالی و امکاناتی کمک کنند. همین الان بسیاری از بازیکنان ما برای حضور در لیگ یک و لیگ برتر از تیم‌های دیگر پیشنهاد دارند و ما باید هر چه سریع‌تر تیم را ببنید و تمرینات را آغاز کنیم. اگر مسوولان قصد کمک ندارند که در نهایت باید سهمیه را واگذار کنیم. اگر سهمیه تیم در لیگ یک واگذار شود، هندبال باوی نابود می‌شود و تمام علاقمندان بی‌انگیزه می‌شوند و حتی خیلی از  ورزشکاران دلسرد شده و این رشته را رها می‌کنند.
حمیدی با اشاره به وضعیت نامناست سالن هندبال شهرستان باوی نیز گفت: یک سالن در باوی داریم که کفپوش آن بسیار نامناسب و از سال 79 که سالن ساخته شده است نیز کفپوش آن تعویض نشده است. این سالن ضربه‌گیر ندارد و پنجره‌های آن فاقد شیشه هستند و زمانی که سیستم‌های سرمایشی سالن روشن می‌شوند، هیچ فایده‌ای ندارد. چندین بار هم به اداره کل ورزش و جوانان گفته‌ایم که برای بازسازی سالن هزینه کنید ولی متاسفانه توجهی نشده است. این سالن فاقد رختکن و سرویس بهداشتی بود که خودمان و بدون استفاده از اعتبارات دولتی، آن را تجهیز کردیم.
وی همچنین عنوان کرد: ما در شهرستان باوی خوابگاه ورزشی نداشتیم و به تمام مسوولان نیز التماس می‌کردیم تا جایی را به ما اختصاص دهند اما در نهایت با همت جامعه هندبال و خیرین و بدون این‌که ریالی از اعتبارات دولتی استفاده کنیم، توانستیم یک خوابگاه ورزشی بسازیم و خدا را شکر اکنون صاحب یک خوابگاه 120 نفره شده‌ایم. از دیگر اقدامات ما برای هندبال باوی ساخت یک سالن بسیار خوب بدون استفاده از اعتبارات دولتی بود، هرچند تاکنون یک نفر هم به ما خسته نباشید نگفته است. همچنین ما در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برای حضور در مسابقات کشوری تیم آماده کرده‌ایم ولی اکنون بیشترین مشکل ما مربوط به تیم بزرگسالان شهرستان است و در حالی که باوی شهر هندبال‌خیزی در کشور محسوب می‌شود، متاسفانه با مشکلات مالی بسیاری برای تیم‌داری مواجه است.
*از اداره‌کل ورزش خوزستان انتظار کمک به هندبال باوی را داریم
همچنین منوچهر ورناصری، فرماندار شهرستان با اشاره به عدم وجود امکانات و زیرساخت‌های لازم برای ورزش و رشته هندبال در این شهرستان، اظهارکرد: شهرستان باوی با وجود استعدادهای بسیار در حوزه ورزش اما متاسفانه زیرساخت‌های لازم را ندارد و امکانات ناچیز است. دستگاه‌هایی هم که بتوانند به ما کمک کنند کم هستند. یک نیروگاه و نیشکر دهخدا را در شهرستان داریم که در حد توان‌شان به ما کمک داشته‌اند. در حال حاضر نیز تیم هندبال شهرستان به لیگ یک صعود کرده و نیاز است که همه مساعدت داشته باشند. من هم آنچه از دستم برآید، دریغ نخواهم کرد.
وی ادامه داد:‌ باوی در رشته هندبال یک تیم بسیار خوب دارد، به صورتی که خیلی از بازیکنان تیم برای تیم‌ملی هم بازی می‌کنند اما واقعا امکانات شهرستانی ما جوابگو نیست و می‌طلبد مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان به این تیم کمک کند و انتظار داریم که اداره‌کل واقعا به ورزش باوی توجه بیشتری داشته باشد زیرا ما جوانان مستعدی را در رشته‌هایی چون فوتبال و هندبال داریم که حرف برای گفتن دارند. به هر حال هزینه‌ها بالا است و همه باید پای کار باشند. به ویژه این‌که انتظار داریم اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان از تیم هندبال که در باوی طرفداران بسیاری دارد، حمایت داشته باشد.
فرماندار شهرستان باوی عنوان کرد: ‌در حال حاضر رشته‌های هندبال و فوتبال از نظر مالی با مشکلاتی مواجه‌اند و خیلی حیف است سهمیه‌هایی که به سختی به دست می‌آیند، راحت از دست بروند و این ظلمی در حق جوانان باوی است که با جنگندگی و حتی هزینه‌های شخصی تیم‌‌هایشان را به این‌جا می‌رسانند. به هر حال استان باید اعتباری را برای هندبال در نظر بگیرد. ما هم برای کمک کوتاهی نخواهیم کرد.
باتوجه به این‌که هندبال در شهرستان باوی از علاقه‌مندان بسیاری برخوردار است، به نظر می‌رسد اگر مسوولان به موقع وارد کار نشوند و توجه و حمایت لازم را به این تیم و رشته هندبال نداشته باشند و اجازه دهند امتیاز تیم دسته یکی این شهرستان واگذار شود، نه تنها تیمی که با سال‌ها زحمت، درایت و سختی شکل گرفته از هم می‌پاشد، بلکه هندبال باوی تحت‌تاثیر قرار گرفته و باید منتظر خانه‌نشین شدن علاقه‌مندان به این رشته یا کوچ آن‌ها به استان‌های دیگر باشیم. اتفاقی که اگر به واقعیت تبدیل شود می‌تواند ورزش خوزستان را هم تحت تاثیر قرار دهد.
 تهیه و تنظیم از پریسا زنگنه‌منش
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.