خدارحم امیری زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان گندم از کشاورزان بهبهان ، امیدیه ، رامشیر ، ماهشهر ، اهواز ، هندیجان ، خرمشهر ، شوشتر ، دشت آزادگان و هویزه به نرخ هر کیلوگرم 17هزار ریال خریداری و به انبارها و سیلوهای استان انتقال یافت.
سال زراعی گذشته نرخ تضمینی هر کیلوگرم گندم 13هزار ریال بود.
وی با بیان اینکه پرداخت بهای گندم به نرخ تضمینی پس از تهیه 'چک لیست' حداکثر در مدت 24 ساعت پرداخت می شود بیان کرد:امسال به دلیل شرایط خاص خوزستان ناشی از بحران سیلاب ، پرداخت بهای گندم با تاکید دولت با سرعت و فوریت انجام می شود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور افزود:91 مرکز وابسته به تعاونی های روستایی و غله ، برای خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شده است.
در سال زراعی 1398-1397 حدود540 هزار هکتار در 27 شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی 158هزار هکتار به شدت آسیب دید و 34 هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.
پیش از بروز سیلاب پیش بینی می شد در سال زراعی جاری حدود 2 میلیون تن گندم برداشت شود ولی به دلیل سیلاب و آبگرفتگی مزارع گندم ، پیش بینی می شود تولید گندم خوزستان با 750هزار تن کاهش به یک میلیون و 250هزار تن برسد که از این میزان بیش از 85درصد به صورت تضمینی خریداری می شود.
برداشت گندم در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه می یابد ولی پیک برداشت گندم در خوزستان حدود 40روز است.گندم تولیدی خوزستان به لحاظ کیفیت بهترین گندم کشور محسوب می شود.
پارسال حدود یک میلیون و 130هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خوزستانی به صورت تضمینی خریداری شد.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سیلاب اخیر 39هزار و 670میلیارد ریال به بخش کشاورزی خوزستان خسارت وارده شده که این رقم غیر از خسارات وارده به واحدهای نیشکری خوزستان است.
بیشترین خسارات وارده به بخش کشاورزی خوزستان متعلق به شهرستان دشت آزادگان است که از مجموع 62هزار هکتار گندم آبی و دیم حدود 44هزار هکتار آن طعمه سیلاب شد و از بین رفت.
استان خوزستان سالانه حدود 16میلیون تن محصولات زراعی و باغی تولید می کند که از این حیث رتبه نخست کشوری را دارا است.
بنا به پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، در سال زراعی جاری به دلیل رژیم مناسب بارندگی ، نوسانات کم دمایی و عبور از تنش جوی ، زمین های دیم خوزستان بهترین تولید در واحد سطح را خواهند داشت و در مواردی عملکرد بهتری نسبت به زمین های آبی دارند.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.