به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی قاضی دزفولی روز دوشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی دزفول در دفتر امام جمعه این شهر افزود: انقلاب اسلامی 40 سال گذشته را با عزت پشت سرگذاشته و مردم ولایتمدار ایران اسلامی سختی ها را تحمل کرده و با بصیرت در عرصه های مختلف امتحان پس داده اند.
وی با تاکید بر لزوم استمرار راه شهدا اظهار داشت: برای دهه فجر باید برنامه هایی باشکوه و متفاوت برنامه ریزی کرد چراکه فرهنگ جامعه زیربنای دیگر برنامه ها است و همه مسایل از فرهنگ نشات می گیرند.
وی شورای فرهنگ عمومی را معتبرترین و شایسته ترین مجموعه ای دانست که باید برای شهرستان برنامه ریزی کند و گفت: در برخی موارد به دلیل ظرفیت های فرهنگی فراوانی که در شهرستان وجود دارد ناهماهنگی هایی ایجاد می شود که در جامعه انعکاس خوبی ندارد به همین دلیل باید بتوانیم از تمام ظرفیت های فرهنگی جامعه در راستای ارتقا و تعالی جامعه به بهترین نحو استفاده کنیم.
امام جمعه دزفول ضمن تقدیر از افرادی که برای برگزاری برنامه های فرهنگی دلسوزی می کنند، افزود: باید یک سیاست و انسجام در برنامه های فرهنگی باشد تا در این مسایل هم افزایی شود.
وی اظهار داشت: باید در دهه فجر امسال برنامه هایی برگزار شود که مردم به داشته های خود افتخار کنند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول با اشاره به اعمال تحریم ها و فشارهای فراوان توسط آمریکا افزود: مسئولان در این شرایط باید برای درک کردن بهتر مشکلات در کنار مردم باشند و مانند آنها زندگی کنند.
وی با تسلیت ایام فاطمیه گفت: هنوز برای ایام فاطمیه در سطح شهر دزفول فضاسازی نشده که لازم است دستگاه های مربوطه در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند.

** بافت قدیم دزفول برای اشتغالزایی جوانان مورد استفاده قرار گیرد
امام جمعه دزفول با اشاره به ظرفیت های بافت قدیم اظهار داشت: یکی از خانه های تاریخی واقع در شوشتر به هتل تبدیل شده که از این فرصت ها در دزفول نیز وجود دارد و باید از آنها استفاده کرد.
وی افزود: مردمی که مالک این خانه های قدیمی هستند تصور می کنند با مرمت این خانه ها می خواهند مالکیت آنها را بگیرند که کاملا اشتباه است.
حجت الاسلام قاضی دزفولی گفت: برای مرمت خانه های تاریخی دزفول 30 درصد هزینه ها توسط میراث و 70 درصد توسط خود مالک تامین می شود و در برخی موارد میراث حاضر است برای جلوگیری از تخریب این خانه ها تمام هزینه ها را پرداخت کند.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد شهرداری بافت قدیم دزفول افزود: تشکیل مجمع خیرین بافت قدیم و برگزاری سمینار می تواند به حفظ بافت قدیم دزفول کمک کند.
امام جمعه دزفول نسبت به جلوگیری از قومیت گرایی در این شهرستان هشدار داد و اظهار داشت: برخی افراد در فضای مجازی دانسته یا ندانسته قوم های مختلف را تحریک می کنند که خطرناک است.

** انتقاد فرماندار دزفول از بی برنامه بودن برخی مسئولان
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز در این نشست با انتقاد از بی برنامه بودن برخی از مدیران گفت: متاسفانه هیچ طرحی در ستاد بازآفرینی دزفول تعریف نشده که لازم است طرح هایی در این زمینه تعریف شود.
محمد حیدری با بیان اینکه در مدیریت بحران در دزفول مشکل داریم، افزود: ادوات و امکانات نهادهای مختلف در جریان افزایش دبی رودخانه دز بسیج شده بودند ولی متاسفانه کارشناس ماهری که بداند چگونه باید این سیل مهار شود، وجود نداشت.
وی با بیان اینکه حوزه فرهنگی در بودجه و امکانات شهرستان دیده نشده است، اظهار داشت: برای سال آینده باید اجرای فعالیت های فرهنگی مبتنی بر برنامه باشند.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با تاکید بر لزوم تاسیس شهرداری بافت قدیم افزود: تاسیس این شهرداری باید طرح توجیهی، فنی و اداری داشته باشد.
وی ادامه داد: برای بافت قدیم باید همایشی با محوریت گردشگری و بافت فرسوده برگزار شود.
حیدری درخصوص برخی انتقادات از برنامه های هفته فرهنگی دزفول اظهار داشت: نقدپذیرهستم ولی در حال حاضر در قبال این انتقادات سکوت می کنم و سکوت من به معنی پذیرش فرمایشات برخی از دوستان نیست.
وی با بیان اینکه کمیته های تخصصی فرهنگ عمومی باید فعال شوند، گفت: مناسبت ها برای ما مهم هستند اما فلسفه جوهری شورای فرهنگ عمومی نباید فقط معطوف به تقویم فرهنگی باشد.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با تاکید بر لزوم وجود خلاقیت و نوآوری در برنامه های دهه فجر امسال افزود: برنامه های دهه فجر باید متفاوت تر از سال های قبل برگزار شوند.
وی با بیان اینکه عملکرد 40 ساله انقلاب اسلامی در دزفول بیان خواهد شد، اظهار داشت: ایام فاطمیه در اجرای برنامه ها باید مدنظر باشد.

** 2 هزار برنامه برای دهه فجر دزفول پیش بینی شده است
حسن پورکیانی مسئول ستاد دهه فجر دزفول نیز گفت: 18 کمیته در راستای برگزاری برنامه های دهه فجر تشکیل و 2 هزار برنامه از سوی این کمیته ها به ستاد ارسال شده است.
وی از فرماندار دزفول خواست شورای اداری را پیرامون دهه فجر برگزار نماید تا ادارات همت بیشتری برای برگزاری باشکوه برنامه های دهه فجر داشته باشند ضمن اینکه باید نمایشگاهی از عملکرد شرکت های جدید تاسیس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برپا شود.
حجت الاسلام مرتضی بیگدلی رئیس اداره تبلیغات اسلامی دزفول نیز اظهار داشت: برخی روزهای فاطمیه دوم مقارن با دهه فجر است که باید نسبت به این مهم توجه شود.
وی با اشاره به اینکه اخلاق و رفتار فاطمی باید منشور اخلاقی ما باشد، افزود: هیچ آموزشی مهمتر از آموزه های حضرت زهرا(س) نیست.
وی افزود: همزمان با دهه مبارک فجر 18 خانه عالم در مناطق روستایی دزفول بهره برداری می شوند، ضمن اینکه افرادی که رسانه انقلاب بودند و به شکلی در تنظیم شعارهای انقلابی نقش داشتند، تجلیل خواهند شد.

** رفع مشکلات بافت قدیمی دزفول نیازمند همکاری مالکان و دستگاه های اجرایی است
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز با اشاره به وجود بیش از 240 هکتار بافت آجری در این شهرستان گفت: بیش از هشت هزار خانه قدیمی در دزفول وجود دارد که فقط اعتباری برای 180 بنای ملی داریم.
حجت اله آریایی با اشاره به اینکه 20 طرح برای مرمت بناهای تاریخی در دزفول آغاز شده است، افزود: حدود 70 درصد اعتبارات مرمت میراث فرهنگی استان خوزستان در دزفول هزینه می شود ولی با توجه به وسعت بافت این اعتبارات جوابگو نیست.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای فرهنگ ساکنان بافت های تاریخی اظهار داشت: متولی این بافت فقط میراث نیست و همه مردم و دستگاه ها باید برای حفظ آن تلاش کنند.
آریایی کمبود اعتبارات دولتی را یکی دیگر از مشکلات بافت قدیم دزفول دانست و افزود: میراث فرهنگی دزفول روزانه شاهد حضور مالکان زیادی است که برای بازسازی بافت ابراز ناتوانی می کنند.
وی به تبلیغات منفی برخی سودجویان علیه میراث فرهنگی و شهرداری درخصوص بافت قدیم دزفول اشاره کرد و گفت: مالکان تصور می کنند اگر میراث فرهنگی جایی را مرمت کرد، مالک آن می شود که به هیچ وجه این چنین نیست.
وی خالی از سکنه بودن خانه های تاریخی را یکی دیگر از دلایل تخریب و ریزش آنها عنوان کرد و افزود: خانه تاریخی فیروزی و کوهی نژاد به دلیل خالی از سکنه بودن و نشت گاز ریزش کردند این درحالی است که میراث آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در خانه های تاریخی و درآمدزایی اعلام می کند.
وی اظهار داشت: باید مجمع خیرین بافت برای حفاظت و نگهداری از این بافت تاریخی در دزفول تشکیل شود و با ارائه مشوق های مالی از طریق تعرفه های دولتی مانند آب، برق یا گازکشی در بافت قدیم سرمایه گذاران را راغب به هزینه در این بافت کرد.
آریایی با بیان اینکه 28 محله قدیمی در دزفول وجود دارد که با کمترین امکانات مدیریت می شوند، افزود: پنج میلیارد و 160 میلیون ریال در بخش گردشگری دزفول جذب شده است.
مرتضی بدخشان مسئول موسسه دزفول شناسی نیز با اشاره به تاریخچه ای از تاسیس این موسسه و فعالیت های آن گفت: این موسسه در سال 1379 تاسیس شد و تاکنون حدود 80 کتاب چاپ کرده که 47 کتاب از این تعداد در خصوص گویش، علما، مدارس، غذاها، بازی های محلی و سایر حوزه های دزفول است.
وی با بیان اینکه این موسسه به صورت تشکل مردم نهاد فعالیت می کند و هیچ اعتباری به آن تخصیص نمی یابد، افزود: لازم است مسئولان فرهنگی شهرستان توجه ویژه ای به این موسسه داشته باشند.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.