حجت الاسلام مرتضی خاکباز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرمایه گذاری مشترک در بخش های کشاورزی و بقاع متبرکه در قالب قراردادهای بلندمدت می تواند به ایجاد اشتغال مولد و ارزش افزوده در موقوفه های خوزستان منجر شود.
وی با بیان اینکه اوقاف از ظرفیت های موقوفه های کشاورزی دارای صرفه اقتصادی، استفاده مطلوب می کند، گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند با ارائه ضمانت نامه و توان مالی کافی در زمین های موقوفه سرمایه گذاری و بخشی از منافع آن را برای تحقق نیت امینانه واقفان صرف کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان درآمدزایی موقوفه های استان را کمتر از سه درصد عنوان کرد و افزود: این میزان درآمدزایی هیچ توجیه اقتصادی ندارد از این ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند تحرک اقتصادی مناسبی در موقوفه ها داشته باشند.
وی افزود: اوقاف همه حمایت های لازم و قانونی را از سرمایه گذاری مشترک به عمل می آورد.
حجت الاسلام خاکباز با اشاره به اینکه برخی موقوفه های استان در سال های اخیر در معرض دست اندازی طمع ورزان قرار گرفته اند، گفت: یکی از راه های پیشگیری از تعدی به موقوفه ها، سرمایه گذاری در آنان با هدف زدودن غبار محرومیت و فقر، تثبیت جمعیت روستاها و کمک به ایتام و خانوارهایی است که تمکن مالی مناسب برای اداره زندگی ندارند.
وی افزود: با احیای بسیاری از زمین های موقوفه خوزستان همچون موقوفه نظام السلطنه مافی در رامشیر و ماهشهر که 200هزار هکتار وسعت دارند غبار محرومیت و فقر از استان خوزستان زدوده می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان اظهار داشت: برای ورود بخش خصوصی به منظور کمک به احیای این زمین های موقوفه ها، برنامه ای تدوین شده است.
به گزارش ایرنا اوقاف خوزستان چندی پیش برای نخستین بار هشت طرح تولیدی با استفاده از تسهیلات بانکی و درآمد موقوفه ها در زمین های موقوفه استان را به منظور درآمدزایی، ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی در سه شهر دزفول، رامهرمز و ماهشهر شروع کرد.
این طرح ها با سرمایه گذاری 200 میلیارد ریال و اشتغال زایی 70 نفر شامل یک واحد 2 هزار راسی پرورش دام سبک، تولید ماهی گرمابی، گلخانه صنعتی با ظرفیت فرآوری پنج هزار شاخه گل، کشت محصول خارشتر در سطح 100 هکتار در قالب پنج طرح در زمین های شوره زار خوزستان می باشند و طبق برنامه تا یک سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.
به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اجرای این طرح های تولیدی - ترویجی زمینه مناسبی برای ورود بخش خصوصی و سپردن امور اقتصادی و تولیدی به دست مردم در خوزستان فراهم خواهد شد ضمن آنکه با درآمد زایی موقوفه ها، امکان زدودن فقر و ترویج سنت حسنه وقف مهیا می شود.
طبق برنامه قرار است تا پایان سال 1397 کار اجرایی 17 طرح تولیدی و کشاورزی دیگر در زمین های موقوفه خوزستان با هدف اشتغال زایی و محرومیت زدایی شروع می شود.
بنا به اعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، هشت هزار و 239 رقبه و پنج هزار و 140 موقوفه در خوزستان وجود دارد که وظیفه مهم اوقاف، احیا، توسعه و همچنین درآمدزایی بیشتر موقوفه در جهت تحقق نیات امینانه واقفان است.
تصرف غیرقانونی، تغییر کاربری و نپرداختن حقوق موقوفه ها از طرف متصرفان از مشکلات و چالش های فراروی اوقاف خوزستان در بحث موقوفه ها و صیانت از آنان است.
اوقاف خوزستان در سال های اخیر اقدام های حقوقی زیادی برای بازپس گیری موقوفه های متصرفه و سنددار کردن موقوفه ها با هدف تثبیت مالکیت اوقاف و بهره برداری از زمین های موقوفه انجام داده و در این پیوند ده ها پرونده حقوقی در محاکم قضایی خوزستان در حال رسیدگی است.
6065/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.