علیرضا عالیپور یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: در مجموع از ابتدای پاییز تاکنون 210 میلی متر بارندگی در اهواز ثبت شده است که این امر بیانگر سال پر بارانی پس از یکدوره خشکسالی است
وی با اشاره به اینکه در سال های ترسالی گذشته میانگین بارش سال زراعی در اهواز 210 میلی متر بوده است تصریح کرد: در چند سال گذشته که با کاهش بارش های باران مواجه بوده ایم شرکت آبفا ظرفیت شبکه های خود را کاهش داده است.
عالیپور با اشاره به عدم لایروبی اصولی شبکه فاضلاب و تعمیرات اساسی اظهار داشت: بارش های اخیر غیر منتظره بود از همین رو شاهد بروز چنین شرایطی هستیم.
وی افزود: در سال های گذشته تغییرات پی در پی مدیران میانی سبب شد تا مساله آماده سازی شبکه و توسعه زیرساخت ها از اولویت اعتبارات عمرانی خارج شود.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: همچنین در سال های گذشته بارش ها در اهواز از زمستان آغاز می شد از همین رو لایروبی شبکه های فاضلاب نیز پاییز انجام می گرفت اما امسال بارندگی زودتر و از ابتدای پاییز شاهد بارش باران هستیم.
وی درخصوص محله هایی که همچنان دچار آبگرفتگی هستند اظهار داشت: خیابان زند در منطقه یک، کیانشهر در منطقه 2، شهرک آغاجاری و کوی پیروزی در منطقه سه، معین زاده در منطقه چهار، شهرک دانشگاه در منطقه پنج، بیشتر محلات منطقه 6، سپیدار در منطقه هفت و پل سردار هاشمی در منطقه هشت هنوز دچار آبگرفتگی عمده هستند.
عالیپور تصریح کرد: کار دفع آبهای سطحی این مناطق درحال انجام است و به تدریج حجم آبگرفتگی کاهش پیدا می کند اما مشکل در شهرک آغاجاری به علت مسدود بودن خطوط به زمان بیشتری نیاز دارد.
پیش از این معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز مشکل آبگرفتگی معابر پس از باران را نداشتن سیستم دفع آبهای سطحی دانسته و گفته بود: نباید انتظار داشت شبکه فاضلاب پس از گذشت 27 سال همچنان متحمل نداشتن کانال دفع آب های سطحی گردد.
اردشیر شاهمرادی ادامه داد: همچنین نمی توان گفت به علت بازه زمانی کوتاه فصل بارندگی در اهواز شهرداری ضرورتی برای احداث شبکه دفع آب های سطحی نمی بیند ، این از ضروریات شهریست و حق مسلم شهروندان یک کلانشهر داشتن سیستم دفع آبهای سطحی است .
وی خاطر نشان کرد: اگر بر اساس اصول مبانی طراحی مقاطع دفع فاضلاب بخواهیم اظهار نظر کنیم برای دفع همزمان فاضلاب و آب های سطحی، نخاله های ساختمانی، پسماندها و خدمات مورد انتظار شهرداری ، باید قطر مقاطع فاضلاب را حداقل چندبرابر مقاطع فعلی افزایش دهیم که این موضوع به لحاظ فنی و اقتصادی اصولی نیست.
بنابراین گزارش، سالهاست که مساله آبگرفتگی معابر و بالازدگی فاضلاب شهری پس از هر بارش باران به یک معضل برای شهروندان اهوازی تبدیل شده است اما به رغم انتقادات بسیار هنوز هیچ راه حل دائم و حتی موقتی برای رفع آن ارایه یا اجرا نشده است.
بیش از 200 نقطه در اهواز در زمان بارندگی دچار آبگرفتگی می شوند، کاربران فضای مجازی در هفته های اخیر، با انتشار تصاویر محله ها و خیابان های محل سکونت خود اعتراض خود را نسبت به شهرداری (که متولی دفع آب های سطحی بر اساس قانون است) و شرکت آبفا اهواز نشان داده اند.
با ورود سامانه بارشی در سراسر استان و آبگرفتگی معابر ومدارس و خیابان ها، مدارس و مراکز آموزشی خوزستان روز شنبه در همه مقاطع در دو نوبت صبح و عصر تعطیل شدند.
9887/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.