عبدالله یوسفی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امسال 190 میلیارد ریال اعتبار از محل ملی، استانی و بخش خصوصی برای لایروبی و مرمت بیش از 280 رشته قنات در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در راستای حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی این اقدام بی نظیر است اما با توجه به مشکلات خشکسالی و کاهش منابع آبی این میزان اعتبار جوابگو احیای قنات های این استان نیست.
وی گفت: در خراسان شمالی سالانه از 629 رشته قنات موجود، 85 میلیون متر مکعب آب استحصال می شود که برای بیش از 50 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی مورد استفاده قرار می گیرد و 33 هزار و 500 خانوار کشاورز از آن بهره مند می شوند.
یوسفی افزود: در این راستا دولت با در اختیار گذاشتن اعتبارات مورد نیاز حمایت های بسیار خوبی داشته است که در سال 96 تفاهم نامه ای مابین آستان قدس رضوی، استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان جهاد کشاورزی تنظیم شده تا در راستای احیا و لایروبی قنات ها اقدام جدی انجام شود.
خراسان شمالی 629 رشته قنات دارد که شیروان و اسفراین با 320 رشته قنات، بیشترین قنات های این استان را دارا است.
استان خراسان شمالی در منطقه نیمه خشک واقع شده و میانگین سالانه بارش باران در این استان حدود بین 250 تا 260 میلی متر است که در سال های اخیر، به دلیل کاهش بارش ها و بروز خشکسالی، به این میانگین نرسیده است.
این استان، 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
خراسان شمالی چهار هزار و 392 حلقه چاه، 627 رشته قنات و دو هزار و 635 دهنه چشمه منابع آبی دارد اما اکنون به علت خشکسالی ها در وضعیت بحرانی قرار دارد.
7186/3007/ 60422
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.