سید ابراهیم علوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تغییر کیفیت آب سد شیرین دره به هنگام جاری شدن سیلاب، یکی از مشکلات در سال های اخیر بوده از این رو اجرای آبگیر سطحی در دست اجرا است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون پیمانکار در محل مستقر شده و تجهیز کارگاه کرده است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده، این پروژه تا پایان امسال تکمیل می شود.
وی در باره علت های تغییر کیفیت آب سد شیرین دره گفت: این سد با هدف تامین آب کشاورزی طراحی شد و دریچه های آبگیر نیز به منظور رهاسازی آب با مصارف این بخش ساخته شده است بنابراین، دریچه ها از کف آب می گیرد و آبی که از کف خارج می شود بویژه در زمان سیلاب که حاوی گل و لای است کیفیت مطلوبی برای آشامیدن ندارد.
وی افزود: در سال های اخیر به هنگام جاری شدن سیلاب، آب شهر بجنورد را قطع کرده ایم تا کیفیت آن کاهش نیابد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار داشت: برای رفع اساسی این معضل، آبگیری برای تامین آب آشامیدنی باید از سطح مخزن که کیفیت بالاتری دارد، گرفته شود از این رو آبگیر سطحی ایجاد می شود.
سد شیرین دره در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین سدهای خراسان شمالی است که بر روی رودخانه شیرین دره، یکی از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.
این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها، تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تأمین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است. عملیات ساخت این سد در مهر ماه سال 75 آغاز شد و در فروردین ماه سال 84 به بهره برداری رسید.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.