به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
در حال حاضر بیماران تالاسمی در استان برای مداوای خود به داروهای مختلفی نیاز دارند. یکی از دغدغه هایی که بیش از یک ماه است گریبانگر بیماران تالاسمی در خراسان شمالی شده، نبود یک داروی تزریقی برای این بیماران است که باعث بروز مشکلاتی برای آنان شده و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع هستند.
برخی بیماران می گویند که این داروها در برخی استان ها یافت می شود اما در استان ما وجود ندارد.
یکی از بیماران تالاسمی با ناراحتی از شرایطی که برایش ایجاد شده است، می گوید: از یک ماه گذشته تاکنون از داروی تزریقی ایرانی و خارجی «دسفرال» خبری نیست این درحالی است که باید یک شب در میان این دارو تزریق شود.
وی مدعی می شود: نمونه ایرانی این دارو کیفیت مناسبی ندارد و در زمان تزریق ورمی به اندازه تخم مرغ به وجود می آید اما داروی خارجی این عوارض را ندارد و به شدت به این دارو نیاز داریم.
وی بیان می کند: برای تامین این دارو به متولیان مربوطه مراجعه کرده ایم اما می گویند دارو نیست.
وی ادامه می دهد: داروی تزریقی دسفرال درد ما را تسکین می داد و در زمان مصرف این دارو وضعیت جسمانی مان بهتر می شد.
وی با اشاره به این که از زمان کودکی با این بیماری دست و پنجه نرم می کند، ادامه می دهد: اگر توان مالی داشتم برای تامین داروی تزریقی به مشهد مراجعه می کردم چون بیماران تلاسمی در مشهد و تهران این دارو را دارند، این در حالی است که دارو در اختیار ما نیست.
وی بیان می کند: از متولیان مربوطه می خواهم داروی مورد نیز ما را سر موقع تامین کنند.
یک کارشناس بیماری ها با اشاره به این که افرادی در معرض ابتلا به تالاسمی هستند، می گوید: تالاسـمی از والدین به نوزادان از طریق ژن منتقل می شود و هم زنان و هم مردان در خطر ابتلا قرار دارند.
«محمدی» می افزاید: علایم تالاسـمی به نوع و شدت بیماری بستگی دارد و علایم زمانی بروز می کند که به خاطر کمبود هموگلوبین و گلبول های قرمز خون، میزان کافی اکسیژن به قسمت های مختلف بدن نرسد.
وی بیان می کند: خستگی و ضعف، رنگ پریدگی و زردی پوست، برآمدگی شکم، بزرگ شدن طحال و کبد، ادرار تیره و ناهنجاری استخوان های صورت و رشد ضعیف از علایم تالاسمی شدید است.
وی با اشاره به این که تحقیقات ژن خانوادگی نیز برای تشخیص تالاسمی بسیار موثر است، تصریح می کند: از طریق آزمایش های قبل از تولد می توان تشخیص داد که نوزادی به تالاسمـی مبتلاست یا خیر و درصورت ابتلا شدت آن نیز مشخص می‌شود.
مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در همین باره می گوید: کمبود داروی دسفرال استانی نیست و گستره کشوری دارد و در حال حاضر پیگیرهای لازم به منظور تامین این دارو برای بیماران تالاسمی در حال انجام است.
«مهری فرشاد» با اشاره به این که در برهه ای از زمان برخی داروها کم شده و دوباره به حالت اول برگشته است، می افزاید: در چنین شرایطی مدیریت لازم انجام می شود تا در هر استانی به مقدار لازم دارو در اختیار بیماران گذاشته شود.
وی ادامه می دهد: به جای این داروی تزریقی قرص های خوراکی جایگزین خواهد شد تا نیاز بیماران برطرف و دفع آهن اضافی از بدن آن ها انجام شود .
وی تصریح می کند: به طور حتم در اسرع وقت دارو برای بیماران تامین خواهد شد تا مشکل شان برطرف شود.
وی با اشاره به این که یکی، 2 روز است که دغدغه ما این است که داروی بیماران تالاسمی تامین شود، بیان می کند: با وزارت خانه مربوطه هماهنگی های لازم در حال انجام است و کمبود این دارو مربوط به استان ما نیست که بگوییم ما داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی را خریداری نکرده ایم.
به گفته وی، معاونت غذا و دارو در حال پیگیری تامین دارو است.
وی با اشاره به این که 44 بیمار تالاسمی در استان داریم، می افزاید: این بیماران از ما خدمات می گیرند و 30 بیمار داروهای مورد نیاز را دریافت می کنند.
وی در خصوص این که برخی ها می گویند داروی تزریقی مورد نیاز بیماران تالاسمی در شهرهایی همچون مشهد و تهران وجود دارد اما در استان ما وجود ندارد، می افزاید: آنان از قبل پیگیری کردند و با توجه به این که تعداد بیمارانشان زیاد است داروی دپو و مازاد دارند و در اختیار بیماران تلاسمی قرار می دهند.
وی بیان می کند: دغدغه بیماران زیاد است و ما هم نگران هستیم تا به موقع دارو به آن ها برسد.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
ع/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.