محمد رضا قلی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مناطق ییلاقی عشایر در خراسان شمالی برای کشت گیاهان دارویی عمدتا مناسب است و در سال 96 در ارتفاعات تخته میرزای شهرستان اسفراین به وسعت پنج هکتار،آویشن باغی و مریم گلی کشت شد.
وی با ابراز رضایت مندی از میزان برداشت محصولات گیاهان دارویی ادامه داد: در سال جاری نیز در اکثر مناطق ییلاقی خراسان شمالی مانند منطقه گلول در شهرستان شیروان، ساریگل در اسفراین و ارتفاعات فاطمه خانم در فاروج کشت گیاهان دارویی را توسعه خواهیم داد.
قلی پور گفت: عشایر می توانند از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در زمینه توسعه کشت گیاهان استفاده کنند.
خراسان شمالی به لحاظ داشتن ویژگی های خاص طبیعی و اقلیمی و تنوع آب و هوایی منحصر به فرد، ظرفیتی بالایی را در ایجاد مزارع پرورشی گیاهان دارویی به خود اختصاص داده است.
مصرف گیاهان دارویی از دیرباز در این دیار مورد توجه بوده و هم اکنون هم در اکثر مناطق روستایی و عشایری استان مصرف گیاهان دارویی در درمان برخی بیماری ها از جایگاه بالایی برخوردار است.
خراسان شمالی به واسطه داشتن ظرفیت رشد گیاهان دارویی زمینه توانمند شدن در این حوزه را دارد و بسیاری از دانش آموختگان بیکار رشته های کشاورزی و منابع طبیعی می توانند در این مسیر وارد شوند و برای خود اشتغال ایجاد کنند و توسعه کاشت و فرآوری گیاهان دارویی می تواند زمینه را برای توسعه استان مهیا کند.
سرمایه گذاری مناسب در این استان در خصوص گیاهان دارویی و کشت و تکثیر گونه های دارویی به عنوان تامین کننده نیاز داخلی و خارجی مواد گیاهی خام در وهله اول و صنعتی در درازمدت می تواند در راستای توسعه این استان و افزایش اقتصاد کشاورزان گام بردارد.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی در ادامه یکی از مزیت های خراسان شمالی را پرورش دام سبک عنوان کرد و افزود: با پیگیری های انجام شده، عشایر می توانند از این تسهیلات برای پرواربندی بهره مند شوند.
قلی پور گفت: تاکنون یک هزار و 800 نفر از عشایر استان در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اند.
وی اضافه کرد: ارائه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری، در اشتغال و افزایش درآمد جامعه عشایری و ماندگاری آنها در این چرخه موثر است.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه تا تیرماه سال جاری تمام اعتبارات در این زمینه جذب خواهد شد اظهارداشت: مبالغ تسهیلات پرداختی با توجه به نیاز متقاضی و حداقل 500 میلیون ریال است.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد تولید گوشت استان را تولید می کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب دو ایل و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.
جمعیت عشایری متشکل از 2 ایل بزرگ زعفرانلو و شادلو است که زبان اصلی عشایرآن کرد کرمانج است.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.