به گزارش ایرنا محمدرضا صالحی روز شنبه در کارگروه اشتغال خراسان شمالی همچنین بر افزایش درآمد سرانه خانوار در استان تاکید کرد و گفت: تکمیل زنجیره تولید و کمک به بخش خصوصی این امر را محقق خواهد کرد.
وی گفت: درآمد سرانه مردم استان در حال حاضر ۷۰ درصد درآمد سرانه کشوری است که رتبه 12 کشوری را در این خصوص داریم.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه در این زمینه از میانگین کشوری پایین هستیم گفت: برای رسیدن به این رتبه نیاز به فراوری محصول و تکمیل زنجیره تولید است.
صالحی بر حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: مسئولان دستگاه های اجرایی باید کمک کنند تا این بخش و سرمایه گذاری در این استان بیشتر رونق پیدا کند.
وی بر ایجاد احساس امنیت سرمایه گذاران تاکید کرد و گفت: باید فرایند ها در حوزه سرمایه گذاری کاهش یابد، صدور مجوز ها کم شود و سرمایه گذار در راستای فعالیت خود سرعت عمل داشته باشد.
استاندار خراسان شمالی گفت: سهم این استان در توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری سه هزار و 750 میلیارد ریال است.
صالحی بر جذب این میزان تسهیلات تاکید کرد و افزود: فرمانداران، دستگاه ها و بانک ها تلاش کنند تا علاوه بر جذب 30 درصد سهم استان از 30 درصد سهم سایر استان ها نیز استفاده کنیم
وی بر ایجاد اشتغال ارزان قیمت اشاره کرد و گفت: رفع مشکل بیکاری در طرح های روستایی و عشایری، فراگیر و اشتغال مربوط به مشاغل خانگی دنبال می کنیم که به طور متوسط زیر 300 میلیون ریال یک شغل ایجاد می شود.
صالحی افزود: سال گذشته در این حوزه رتبه چهارم کشور را به دست آوردیم، امسال نیز باید به این بخش بیشتر بپردازیم.
نرخ بیکاری استان سال95 11.8 درصد بود که این رقم پایان پارسال به 9.9 درصد کاهش یافت؛ استاندار خراسان شمالی هم قول داده است این نرخ در سال 1400 به کمتر از 5 درصد برسد.
هم اکنون سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی 39.6 درصد، صنعت 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در اشتغال حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشوری است اما در بخش صنعت و خدمات پایین تر است؛ خراسان شمالی با دارا بودن 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی، ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد اشتغال در این حوزه دارد که می توان با راه اندازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط در این بخش اشتغال پایدار زیادی ایجاد کرد.
این استان همچنین با دارا بودن بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان ظرفیت های بسیاری برای توسعه صادرات و واردات نیز دارد که می توان با استفاده از این پتانسیل، درآمد خانوارهای استان را بالا برد.
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 48 درصد آن ها در روستاها ساکن هستند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.