عبدالحسین نامور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اجرای این طرح، در استان بسیار ضروری است البته تحقق آن نیاز به اعتبار بالایی دارد.
وی با اشاره به اینکه وقوع سرمای دیر رس بهاره هر ساله به بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی استان خسارت وارد می کند گفت: اجرای طرح جامع خطرپذیری سرمازدگی محصولات کشاورزی در این استان در دست پیگیری است.
نامور اظهار کرد: سال گذشته اجرای طرح مزبور درخواست شد اما به علت تامین نشدن اعتبار، اجرایی نشد.
وی خاطرنشان کرد: تهیه طرح و اجرای مرحله یک و دو طرح جامع خطرپذیری سرمازدگی محصولات کشاورزی استان بیش از 12 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی گفت: در طرح مزبور، پهنه بندی سرمازدگی مناطق مختلف استان و تجهیزات مورد نیاز دیده شده است.

* تغذیه گیاهی یک راهکار برای جلوگیری از خسارت سرما
نامور درباره راهکارهای جلوگیری و یا کاهش میزان خسارت های وارد شده به محصولات کشاورزی ناشی از سرما گفت: یکی از راهکارها، تغذیه گیاهی است زیرا تقویت و تغذیه گیاه سبب افزایش مقاومت آن در برابر سرما و کاهش میزان خسارت ها می شود.
وی، استفاده از ارقام مقاوم را از دیگر راهکارها عنوان و اظهار کرد: تغییر ارقام گیاهان و گونه های درختی باید مورد توجه باشد و میان باغدارن بیشتر ترویج شود البته پیگیری هایی از طریق جهادکشاورزی استان در این باره انجام شده است.

* استفاده از بخاری باغی
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی استفاده از تجهیزات مناسب در باغ ها برای جلوگیری از سرمازدگی را از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: بخاری های باغی از جمله این تجهیزات است که البته تهیه آن هزینه های بالایی نیاز دارد.
وی تصریح کرد: به علت هزینه بر بودن بخاری باغی، این تجهیزات اکنون تنها در سطح کمی از باغ های شیروان مورد استفاده قرار گرفته است
نامور در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه خسارت های سرما در 2 نوع تشعشعی و جبهه ای واقع می شود گفت: سرمازدگی باغ ها در اردیبهشت ماه سال گذشته، از نوع تشعشعی بود که تنها به باغ های نقاط پایین دست خسارت زد اما سرمای بهار امسال از نوع سرمای جبهه ای بود که به باغ های نقاط مرتفع خسارت وارد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در سرمازدگی جبهه ای، اقدامات همچون روشن کردن آتش و ایجاد دود نیز کارساز نیست و با وجود اینکه راهکارهای مزبور توسط باغداران استفاده شد، نتیجه خوب گرفته نشد.
وی با بیان اینکه یکی از راهکارها برای کاهش خسارت های ناشی از سرمازدگی تشعشعی، استفاده از پهباد است گفت: با استفاده ازپهباد، هوای سرد حاکم در یک دره و نقاط پایین دست، جابه جا می شود و خسارت ها کمتر می شود.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: پهباد در برخی استان ها مورد استفاده قرار گرفته و تهیه آن در استان پیشنهاد داده شده است.

* پوشش باغی برای حفاظت از سرما
نامور گفت: یک راهکار دیگر که هنوز در کشور مورد استفاده نیست، ایجاد پوشش برای باغ ها است که این تجهیزات نیز هزینه ها بالا نیاز دارد البته، پیشنهاد اجرای این طرح مطرح شده و مرکز تحقیقات کشاورزی استان در حال بررسی جوانب مختلف آن است.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: سرمای بهاره امسال 2 هزار و 190 میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد که بیش از 2 هزار و 17 میلیارد ریال از این رقم مربوط به محصولات باغی و مابقی مربوط به محصولات زراعی است و باغداران شیروان، بیشترین خسارت را از سرمای بهاره امسال متحمل شده اند.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.