فرزانه اکبریانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیماری آسم، یکی از معضلات اصلی نظام های بهداشت و درمان در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما است.
وی افزود: یکی از مهم ترین اقداماتی که در زمینه پیشگیری و کنترل آسم می توان انجام داد، افزایش آگاهی آحاد جامعه نسبت به این بیماری است و شعار روز جهانی آسم که امسال مصادف با 11 اردیبهشت ماه است، ' هرگز زود نیست، هرگز دیر نیست در همه حال باید به فکر بیماری های مجاری تنفسی بود' انتخاب شده است.
اکبریانی گفت: اگر در خانواده ای یک فرد، سابقه وجود یکی از انواع بیماری های آلرژیک مانند اگزما، آلرژی بینی، آلرژی غذایی و آسم وجود داشته باشد، احتمال بروزآسم در چنین فردی و خانواده اش بیشتر می شود.

* تماس با مواد حساسیت زا
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین، تماس با بعضی از مواد حساسیت زا و محرک ممکن است سبب افزایش احتمال ابتلا به آسم شود.
وی تصریح کرد: برخی افراد همچون کارگران نانوایی، چوب بری و رنگسازی به علت تماس های شغلی ممکن است دچار آسم شوند البته ابتلای افراد به آسم در کسانی که هیچ سابق های از آلرژی ندارند نیز محتمل است.

* آسم، بیماری التهابی مزمن و غیرواگیر ریه
اکبریانی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه آسم، بیماری التهابی مزمن است گفت: مزمن، بدان معنا است که این بیماری همیشه وجود دارد، حتی زمانی که بیمار مبتلا به آسم احساس ناخوشی ندارد.
وی تصریح کرد: در این بیماری، به دنبال واکنشی که راه های هوایی به عوامل محرک و حساسیت زا نشان می دهند راه های هوایی ریه دچار انسداد شده و در ادامه با سخت تر شدن عمل تنفس، علائم آسم به صورت سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس بروز می کند.
کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی گفت: بیماری آسم یک بیماری مزمن است و همیشه وجود دارد بنابراین بیمار باید مرتب زیر نظر پزشک بوده و با مصرف داروهای تجویز شده بیماری خود را کنترل کنند.
هم اکنون درمان بیماری‌های سل رایگان است در حالیکه دوره درمان سل 800 تا یک میلیون تومان هزینه دار.
پیش از این، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفته بود: مصرف قلیان در جامعه به یک معضل تبدیل شده است که مصرف آن منجر به سرطان، آسم و بیماری‌های تنفسی می‌شود.
7185 /6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.