هادی رجائی نیا دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از مهم ترین دستور کار در شهرستان، مدیریت منابع آب و خشکسالی با توجه به کاهش بی سابقه بارندگی ها در پاییز و زمستان پارسال است.
وی با بیان اینکه آمارهایی که امروز داریم بسیار نگران کننده است بیان داشت: کاهش بارش ها را در سال های گذشته هم داشتیم اما حداقل به میانگین سالانه بارش ها می رسیدیم اما پارسال بسیار پایین تر ازمیانگین سالانه است و تقریبا خشکسالی در ابتدای امسال بی سابقه است.
فرماندار فاروج گفت: تا ابتدای دی ماه پارسال بارش ها 84 میلی متر بود در صورتی که متوسط شهرستان در سال 95، 260 تا 270 میلی متر بود که اختلاف بسیار زیاد است.
وی با اشاره به اینکه ، کمبود منابع آب کشاورزی و شرب یکی از دغدغه های امسال است، بیان داشت: هم اکنون باید کار فرهنگی را در حوزه مصرف بهینه آب آغاز کنیم و الگوی کشت جدی گرفته و کشت های آب بر از چرخه کار کشاورزان خارج شود.
وی بیان داشت: مدیریت منابع آب، بهره وری، برخورد با برداشت های غیر مجاز، برگزاری همایش های ترویجی در خصوص فرهنگ صرفه جویی در آب و بحران آب در دستور کار قرار گرفته است.
فرماندار فاروج گفت: میزان تزریق منابع آبی به نسبت برداشت کمتر است و باید توزیع آب موجود بصورت متوازن باشد و طرح های نوین آبیاری بیشتر عملیاتی شود.
وی گفت: باید در حساس سازی مردم نسبت به این مسئله بکوشیم.
سد چری فاروج به عنوان چهارمین سد خراسان شمالی خردادماه سال 93 هم به علت کاهش بارندگی ها و خشکسالی خشک شد.
این سد که در سال 1376 با هدف مهار سیلاب و توسعه و بهبود زمین های کشاورزی این منطقه ساخته شده، چهار میلیون متر مکعب گنجایش مخزن دارد و توان تنظیم آن شش میلیون متر مکعب در سال عنوان شده است.
سد چری در 10 کیلومتری شهر فارج از توابع استان خراسان شمالی ساخته شده است.
از 82 روستا 55 روستا تحت پوشش شبکه آبرسانی است که 35 حلقه چاه و7 رشته قنات وچشمه آب این روستاها را تامین می کند.
براساس آمارهای موجود: میزان بارندگی پارسال استان در مقایسه با سال ماقبل آن 49 درصد کاهش دارد.
سال گذشته به طور میانگین 133.3 میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسید این در حالی است که در سال 95، میزان بارش ها 261 میلی متر بوده است.
میزان بارندگی ها در استان در 6 ماه سال آبی جاری هم در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 35 درصد کاهش داشته است؛ بطوریکه از ابتدای مهر تا پایان اسفند ماه سال 96 به طور میانگین 80.3 میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسیده است که در مقایسه با دوره بلند مدت 41 درصد کاهش نشان می دهد.
استان 28 هزار کیلومتر مربعی خراسان شمالی در سال گذشته در زمره سه استان اول کشور از لحاظ خشکسالی شدید تا بسیار شدید قرار گرفته است.
7187/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.