سید اصغر مطهری دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ماهی های قرمز، بومی منطقه نیست و از نژادهای مهاجم است که در صورت رهاسازی در محیط طبیعی، به سرعت تکثیر پیدا می کند.
وی افزود: تکثیر سریع این نژاد غیر بومی به ادامه حیات گونه های بومی آسیب می زند و از آنجایی که گونه های بومی قادر به رقابت با ماهی قرمز نیستند، بتدریج دچار آسیب شده و در معرض نابودی قرار می گیرند.
وی خاطرنشان کرد: مکان مناسب برای رهاسازی ماهی قرمز، حوضچه پارک ها است.
مطهری در بخش دیگر سخنان خود از مردم خواست به هنگام حضور در طبیعت از شکار و صید حیات وحش خودداری کنند.

*حمل سلاح به منزله شروع به شکار است
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه مردم در روز طبیعت از حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی خودداری کنند، گفت: سلاحی که از غلاف خارج شده باشد، به منزله شروع به شکار تلقی و با حامل آن برخورد قانونی می شود.
وی گفت: مردم در صورت مشاهده، مراتب را به سامانه فوریت های زیست محیطی 1540 گزارش دهند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی افزود: مردم از دست زدن به آشیانه پرندگان با توجه به فرارسیدن فصل تخم گذاری خودداری کرده و از نزدیک شدن به لانه وحوش با توجه به فصل زاد و ولد و ایجاد حالت تهاجمی درندگان خصوصا شغال، گرگ و روباه خودداری کنند.
استان خراسان شمالی دارای سه پارک ملی به نام های سالوک، ساریگل و ضامن آهو، چهار منطقه حفاظت‌شده به نام های سالوک، قرخود، گلول و سرانی و ساریگل، یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ است.
در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.