سرهنگ موسی الرضا حیاتی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و با بیان اینکه همه ساله در فصل بهار شاهد جمع آوری فرآورده های مرتعی توسط افراد سودجو هستیم، اظهار کرد: اولویت بهره برداری از این فرآورده های گیاهی و مرتعی با کسانی است که دارای مجوز از این اداره کل هستند و با افرادی که فاقد مجوز و طرح بهره برداری هستند برخورد قانونی صورت می گیرد.
وی افزود: همچنین گیاهانی که در فصل بهار با عنوان سبزی کوهی یا سبزی صحرایی، در بعضی فروشگاه‌ها یا نقاط دیگر به فروش می‌رسند غالبا توسط افراد سودجویی که هیچ توجهی به ضرورت حفظ پوشش گیاهی زمین ندارند به صورت انبوه و بی‌ملاحظه برداشت می‌شوند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: باید توجه داشته باشیم که گیاهان خودرو، نقش مهمی در حفظ خاک، جلوگیری از فرسایش، جلوگیری از تولید ریزگردها، جلوگیری از سیل، همچنین در جذب آب و حفظ زیبایی طبیعی کوه و دشت دارند.
حیاتی افزود: امروزه، با افزایش جمعیت و آسیب دیدگی محیط زیست، طبیعت ما توان این‌گونه برداشت‌ها را ندارد که انتظار می رود هنگام گردش در طبیعت از چیدن سبزی و گل خودداری کرده و همچنین از خرید این گونه سبز‌ی‌ها که مشوق سودجویان غیزمجاز است خودداری کنیم.
سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان شمالی یکهزار و 285 هکتار با تولید هزار و 920 تن است که گیاهان دارویی این استان شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی، کتان و ... است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
استان 28 هزار کیلومترمربعی خراسان شمالی به دلیل واقع شدن در اقلیم های گوناگون بیابانی، نیمه بیابانی و کوهستانی مستعد کشت انواع گیاهان دارویی است.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.