به گزارش ایرنا، شهرستان شیروان با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده آسیایی و تنوع جمعیتی و فرهنگی گوناگون، هم اکنون میزبان مردمان ایران زمین با فرهنگ ها و سلیقه های متفاوت است که از خوراکی های محلی و صنایع دستی این خطه بهره مند می شوند.
بازارچه نوروزی صنایع دستی شیروان در 24 غرفه در پارک کوثر این شهرستان برپا شده است که با تولید و خلق آثار دستی هنرمندان نظر هر مسافر و گردشگری را به خود جلب می کند.
تنوع آثار صنایع دستی و غذاهای محلی در این شهرستان موجب شده تا هنرمندان مستقیم و بی واسطه با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند و دسترنج تلاش خود را در اختیارشان بگذارند.
بوی نان تازه و فطیر محلی و انواع آش های مختلف این منطقه طعم و عطر دلنشینی دارد که همواره مورد توجه مردم و مسافران در این شهر قرار گرفته است، این نان در روزگار گذشته با فرارسیدن عید نوروز به عنوان یک شیرینی برای پذیرایی پخت می شد و با توجه به علاقه مردم به این نان سنتی، پخت آن تا امروز ادامه یافته است.
نان شیرینی فطیر از آرد، شکر، تخم مرغ و مواد دیگر تشکیل شده است و مانند نان آن را در تنور پخت می‌کنند. فطیر انواع مختلفی از جمله قطلمه و شیرمال دارد.
روبه روی بعضی غرفه‌ها، آن قدر ازدحام هست که تو نمی‌توانی آن چیزی را که دوست داری، به‌ راحتی انتخاب و خریداری کنی و این مساله از جمله مواردی است که هم خوشحالت می‌کند و هم غمگین، شادمان می‌شوی که علاقه مندان از صنایع دستی که نشان دهنده هویت و فرهنگشان است خریداری می کنند و غمگین می‌شوی که ای کاش فضای بزرگتری به این نمایشگاه صنایع دستی اختصاص یافته بود.
نگاهی به غرفه های مختلف می اندازی، جمعیت زیادی به نمایشگاه آمده اند و برخی غرفه ها که به ارائه شیشه و سفال و مس و شال و زیورآلات و کیف‌های چرمی و گلیمی پرداخته اند، از فروش خوبی برخوردارند.
در این میان هستند غرفه هایی که به دکوراسیون داخلی خانه ها توجه کره اند و آنها هم مخاطبان خاص خود را دارند، به نظر می‌رسد روزگار خوش صنایع دستی زمانی فرامی رسد که جنبه تزئینی نداشته باشد و کاربردی شود، آن زمان است که در سبد اقتصادی خانواده ها گنجانده می شود.
سه نوع معیشت روستایی، عشایر و شهری از گذشته در این شهرستان وجود داشته که موجب شده تنوعی از آداب‌ورسوم، باورها، سنت‌ها و تولید لباس محلی و صنایع‌دستی در این شهرستان و استان شکل بگیرد.
سابقه تمدن کهن این شهرستان نیز فرصت مطلوبی فراهم ساخته تا آیین‌ها، باورها و رسوم متنوع مردم ساکن در این منطقه به صورت مداوم متحول شده و در صنایع‌دستی آن نمود عینی داشته باشد.
در اغلب روستاهای شیروان صنایع‌دستی تولید می‌شود، صنایع‌دستی که به تعبیر کارشناسان یادگار قرن‌ها فرهنگ و اندیشه ساکنان یک منطقه بوده و به حدی متنوع است که حتی در کشور حرف اول را می زند.
صنایع دستی و همچنین تنوع دست بافته‌ها هر یک گواهی بر فرهنگ غنی، تمدنی دیرینه و هنرپروری این منطقه است.
در روستاهای شهرستان زنان و دختران بومی هنرهایی بر روی گلیم خلق می‌کنند که آوازه اصالت آن امروزه در همه جا شناخته شده و در این میان گلیم گنجینه صنایع‌دستی شیروان در نگاه نخست چشم گردشگران را به این سمت می کشاند.
یکی از هنرمندان صنایع دستی شیروان می گوید: گلیم از قدیمی‌ترین زیراندازهای ایرانی است که از تمدن غنی این مرزوبوم به یادگار مانده و به دلیل اینکه تغییرات بافت آن در طول اعصار محسوس نبوده یادآور ایام زندگی ایرانیان باستان است.
راضیه مهرگان گفت: نقوش سنتی و اساطیری گلیم‌های بافته شده سمبل نمادها و یا نقش‌هایی از خواست باطنی بافندگان و بیانگر آرزوها و نیازهای مردمان ساکن این مناطق است.
وی افزود: ویژگی منحصربه‌فرد گلیم این شهرستان ابزار بافت آن است،.به طوریکه هر زن روستایی می‌تواند با به پا کردن دار کوچکی در منزل هنر سده‌های متمادی را در تاروپود صنعت دست‌ساز خود جا دهد.
یکی از مسافرانی که در حال بازدید از نمایشگاه است می گوید: حجم مخاطبان بالاست اما اغلب آمده اند تا غرفه‌ها را ببینند و روز خود را سپری کنند، افراد کمتری به هنر و ارزش هنری هر کار توجه می‌کنند.
رضا حدادی این نمایشگاه‌ها را بهانه‌ای برای ارتباط با مخاطب و شناخت سلیقه آنان می داند و اظهار کرد: اگر نمایشگاه گسترده تر باشد و تنوع محصولات تولیدی بیشتر باشد قطعا خرید و فروش هم بیشتر صورت می گیرد و این خود موجب انگیزه بیشتر هنرمندان برای حضور در سایر نمایشگاه ها خواهد شد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: در این نمایشگاه آثار هنری و محصولات تولیدی هنرمندان این شهرستان در 24 غرفه شامل سفال، چرم دست دوز، رودوزی‌های الحاقی، گلیم، معرق چوب، ظروف کاربردی و تزئینی و غرفه عرضه شیرینی سنتی و سوغات و غذاهای محلی به نمایش گذاشته شده است.
محمد سیاح در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نمایشگاه یاد شده فرصتی برای معرفی توانمندی و پتانسیل‌های شهرستان شیروان در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است که همه روزها در صبح و بازدید دایر می باشد و عصرها با همکاری شهرداری برنامه های مفرح و شاد، موسیقی و آیین های سنتی این شهرستان برای مردم مسافران توسط هنرمندان اجرا می گردد .
وی با بیان اینکه بزرگ ‌ترین معضل جامعه بیکاری جوانان است افزود: صنایع‌دستی ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال دارد و با حمایت از این هنر رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد.
وی گفت: همچنین صنایع دستی یکی از محورهایی است که می‌تواند بر تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال کمک به سزایی کند، در واقع صنایع‌دستی ریشه در فرهنگ، آداب‌ و رسوم منطقه دارد به‌ طوری که اگر از این ظرفیت‌ ‌خوب استفاده شود در اقتصاد منطقه تأثیر خواهد داشت.
سیاح فروش صنایع‌دستی هنرمندان را گامی مهم در حمایت از این صنعت برشمرد و افزود: تاکنون استقبال از نمایشگاه یاد شده بسیار خوب بوده که امیدواریم همچنان تداوم داشته باشد و موجب درآمدزایی هنرمندان این خطه شود.
نمایشگاه و بازارچه نوروزی صنایع دستی از 28 اسفندماه تا 12 فروردین ماه در بوستان تفریحی کوثر شیروان برای بازدید علاقه مندان به هنر و عموم مردم دایر است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.