علی عابدی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این آثار شامل کلاه کرکی اثر رقیه گلستانی و چاوت ( مانتوی بلند که بر روی لباس پوشیده می شود) اثر فاطمه استاد است.
به گزارش ایرنا استان خراسان شمالی از جمله مناطقی است که به دلیل حضور اقوام مختلف به گنجینه فرهنگ ها شهرت یافته و جلوه این رنگین کمان فرهنگی و تنوع قومی را بخصوص در لباس محلی آنان بیشتر می توان دید.
لباس های سنتی زنان ترکمن و کرمانج خراسان شمالی لباس هایی اصیل و ایرانی است که طرح و نگار نقش بسته بر آن چشم ها را به میهمانی طبیعت می برد و هر نقش نمادی است که پیشینه دیرینه دارد.
زنان و دختران ترکمن و کرمانج این دیار در درازای تاریخ پوشش اصیل خود را که گویا هویت آنان است حفظ کرده اند و به عنوان میراثی گران سنگ، پشت به پشت به نسل بعدی منتقل کرده اند.
پوشاک سنتی قوم ترکمن توسط زنان و از پشم گوسفند یا ابریشم تهیه می شود که مردانه و زنانه آن متفاوت است و شامل 'ˈچاوک، کولته، چلپی و یلک' می شود که متداول ترین و ارزانترین آنها چاوک است.
لباسهای زنان ترکمن بیشتر شبیه به هم هستند ولی هرکدام از آنها دارای شکلها، طرحها، نقشها و کاربردهای خاص خود هستند.
ˈچاوک لباسی شبیه به مانتوهای امروزی است ولی پارچه آن از ابریشم به رنگ قرمز بوده و آستر زیر پارچه، با عرض پنج سانت در حاشیه ها و سرآستینها سوزن دوزی دارد.
کلاه کرکی یکی از اقلام پوشاک سنتی استان است که تا 40 سال پیش عمومیت بیشتری در استفاده داشت اما با تغییرات اجتماعی که صورت گرفت، استفاده از آن محدود به افرادی بالای 50 سال شده است.
عابدی با بیان اینکه امسال 15 اثر صنایع دستی از استان خراسان شمالی معرفی شد گفت: از این تعداد هشت اثر موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت شدند که این آثار شامل گلیم، کلاه ترکمنی سوزن دوزی شده، جلیقه، چاوت، کلاه کرکی، شلوار چوخه، آجیل خوری قوچ اوریال، مشبک و منبت کاری است.
عابدی از جمله اهداف ارائه نشان مرغوبیت را ترویج نوآوری، ارائه خدمات آموزشی و پشتیبانی، ایجاد استانداردهای دقیق مرغویبت در صنایع دستی و ترویج صنایع مطابق با برترین معیارهای مرغوبیت، عنوان کرد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: آثار دریافت کننده نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در تمامی برنامه های سازمان از جمله برگزاری نمایشگاه‌ها، بازاریابی، برگزاری دوره‌های آموزشی و نیز اعطای وام و تسهیلات در اولویت قرار دارند.
عابدی افزود: در داوری نشان، آثار براساس شاخص‌هایی نظیر مرغوبیت، اصالت، زیباشناسی سنتی، نوآوری، قابلیت بازاریابی و کاربردی بودن محصولات ارزیابی می شوند.
هم اکنون خراسان شمالی 61 رشته زنده و فعال صنایع دستی دارد که 15 هزار صنعتگر و هنرمند در زمینه تولید صنایع دستی در خراسان شمالی فعالیت دارند.
7186/3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.