رضا بهمن پورسه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: درآمد سرانه و میزان سرمایه گذاری در استان پایین است به طوری که هم اکنون در رتبه های آخر کشوری از نظر درآمد سرانه قرار داریم.
رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی با انتقاد از اینکه بانک های خصوصی و موسسات مالی بسیاری از منابع مالی و سپرده های مردم را از استان خارج می کنند گفت: اکنون میزان سپرده گذاری ها در بانک های استان آنگونه که مورد انتظار بوده، نیست و به میزانی که انتظار می رود منابع مالی در بانک ها سپرده نمی شود و از این رو بانک های استان توانایی زیادی برای پرداخت تسهیلات ندارند.
وی با بیان اینکه اطلاعات زیادی از منابع موسسات مالی و بانک های خصوصی در استان در دست نیست گفت: یکی از مشکلات که اخیرا با معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز مطرح شد، نبود همین اطلاعات است و ما در دریافت اطلاعات مزبور با محدودیت های قانونی روبه رو هستیم.
بهمن پور خاطرنشان کرد: البته بانک های خصوصی به صورت متمرکز اطلاعات منابع و مصارف خود را صرفا به بانک مرکزی ارائه می دهند و اطلاعات بانک مرکزی هم به صورت فصلی یا سالانه تولید شده و در اختیار قرار می گیرد.
رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی: یکی از پیشنهادها این است که داده های استانی از موسسات مالی و بانک های خصوصی تولید شود البته اکنون پایگاه داده های اطلاعاتی در سطح کشور موجود است اما در استان این امر محقق نشده است.
وی گفت: برخی بانک های خصوصی اطلاعات خود را در اختیار ما قرار می دهند اما این داده ها ناقص است و برای برنامه ریزی ها قابل استفاده نیست.
بهمن پور اظهار کرد: از طرفی مطالبات بانک ها نیز زیاد است و این امر نیز قدرت تصمیصم گیری برای پرداخت تسهیلات را از بین برده است.
وی افزود: انتظار می رود تا در سطح ملی برای کمک به استان تصمیم گیری شود و از منابع بانک های سایر استان ها به توسعه این استان اختصاص یابد.
رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: مدیران دستگاه های اجرایی نیز باید تلاش کنند تا پروژه های ملی در استان اجرایی کنند و منابع ملی به استان بیاورند.
در این راستا نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان هم گفته است که خراسان شمالی به لحاظ درآمدی رتبه ۲۷ کشوری را دارد.
علی قربانی افزوده است: میانگین سطح درآمد خانوارهای روستایی کمتر از خانوارهای شهری است که برای ارتقای درآمدها باید شاخص‌های اقتصاد کل کشور به ‌طورکلی تغییر کند تا وضعیت بهتر شود.

* 10380 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی در اختیار خراسان شمالی است
رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی گفت: امسال 10 هزار و 380 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی تکلیفی از منابع مختلف در اختیار این استان است.
مجید پورعیسی اظهار کرد: چهار هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید، یکهزار و 900 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال فراگیر و 2 هزار و 630 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای این استان مصوب شده است.
وی افزود: یکی از ناکارآمدی ها در استان که البته در اراده استان نیست، ناکارآمدی در سیاست های پولی است.
وی تصریح کرد: برای مثال، از صندوق توسعه ملی اعتبارات شناور اختصاص می یابد اما استان هایی که می توانند ارتباط بهتری برقرار کنند بیشتر از سایر استان ها از این اعتبارات بهره مند می شوند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی افزود: استان هایی مثل خراسان شمالی نمی توانند در جذب این اعتبارات با استان های قوی تر رقابت کنند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.