عبدالله یوسفی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون 13درصد از باغ های خراسان شمالی به میزان پنج هزار و 100 هکتار و همچنین 16 درصد از بخش 300 هزار هکتار زراعی استان زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند.
وی با توصیه به کشاورزان برای اقدام به بیمه کردن محصولات خود افزود: تعهدات بیمه ای نسبت به محصولات خسارت دیده در برخی موارد ضعیف است که این امر موجب نارضایتی این قشر و در نتیجه استقبال کمرنگ آن ها از بیمه کردن محصولات شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان در زمان مواجه با خسارت تنها از ناحیه بیمه مورد حمایت قرار می گیرند ولی اگر محصولات آنان زیر پوشش بیمه نباشند در صورت بروز خسارت امکان کمک به آنان نیست.
یوسفی افزود: در نیمه نخست امسال 20 میلیارد ریال اعتبار بیمه فراگیر باغ های انگور در استان خراسان شمالی مصوب شد که 90 درصد سهم باغداران انگور از این محل پرداخت می شود و تنها 10 درصد را آنان پرداخت می کنند.
به گزارش ایرنا سطح زیر کشت انگور در این استان 18 هزار و 520 هکتار است که سالانه بیش از 185 هزار تن محصول از این سطح برداشت می شود، در سال زراعی 94-95 تاکستان های خراسان شمالی از ناحیه سفیدک داخلی انگور بیش از 800 میلیارد ریال خسارت دید اما به علت نبود بیمه تاکداران از حمایت ها بی بهره ماندند.
به گفته رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در نیمه نخست سال جاری، حوادث طبیعی چهار هزار و 780 میلیارد ریال به کشاورزی این استان خسارت زد.
عبدالحسین نامور عوامل خسارت زا در استان را سیل، زلزله، تگرگ و توفان، خشکسالی و سرمازدگی عنوان کرد.
وی افزود: خسارات وارد شده بر اثر حوادث در این استان در بخش زراعت 2 هزار و 300 میلیارد ریال، باغبانی 2 هزار و 90 میلیارد ریال، تاسیسات و امور زیربنایی 400 میلیارد ریال و مابقی در بخش دام و طیور و منابع آبی بوده است.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین درصد خسارت دیده بخش کشاورزی استان مربوط به خشکسالی است گفت: 46 درصد کل خسارت مربوط به خشکسالی، 34 درصد سرمازدگی، 11 درصد سیل و 8 درصد خسارت ها مربوط به زلزله بوده است.
3007/ 7186/6042
خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** تنظیم کننده: ربابه صانعی** انتشار دهنده: سید حسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.