غلامحسین ساقی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کودهای شیمایی و فاضلاب انسانی از علت های اصلی آلودگی منابع زیر زمین است اظهار کرد: کندی در اجرای طرح فاضلاب سبب شده تا فاضلاب به منابع زیرزمینی نفوذ کرده و این منابع را آلوده کند.
وی با اشاره به اینکه انتقال آب سد شیرین دره به بجنورد سبب بالا آمدن سطح آب زیرزمینی در بجنورد شده است گفت: بالا آمدن سطح آب در بجنورد سبب شده تا آلودگی این منابع محسوس باشد.
ساقی گفت: آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان بجنورد از سد شیرین دره تامین می شود و این به معنای وابستگی زیاد تامین آب به میزان بارندگی ها است و با توجه به کاهش میزان بارندگی ها، استفاده از منابع آبی چاه ها در تابستان سال آتی محتمل است اما آب تمام چاه ها در بجنورد برای آشامیدن مناسب نیست زیرا میزان نیترات در برخی از چاه ها بالا است.

* آلودگی آب چاه ها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: آلودگی منابع آبی زیرزمینی سبب شده تا برخی چاه ها از دست رفته تلقی شود و در عمل نمی توان آب چاه ها را وارد مدار کرد.
وی با بیان اینکه خدمات طرح های فاضلاب در شهر بجنورد کمتر از نیمی از جمعیت این شهر را پوشش داده است اظهار کرد: بر این اساس اجرای طرح فاضلاب باید سرعت گیرد تا به آلودگی آب های زیرزمینی دامن زده نشود.
وی تصریح کرد: اکنون تمام هم و غم ما اجرای شبکه فاضلاب در شهر بجنور است اما در سال های گذشته، کمبود اعتبار سبب شده تا کارها به کندی انجام شود.

*همکاری برخی نهادها ضعیف است
ساقی تصریح کرد: از سال 69 تاکنون در مدت 27 سال، تنها 48.5 درصد از شبکه فاضلاب شهر بجنورد اجرایی شده است و تکمیل شبکه فاضلاب در این شهر 2 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد اما همه چیز پول نیست و باید همکاری نهادهای مختلف نیز باشد.
وی با بیان اینکه شهرداری بجنورد همکاری مناسب در اجرای طرح های فاضلاب ندارد گفت: در شهر آشخانه، شیروان و اسفراین، شورای شهر و شهرداری همکاری خوبی داشته اند و تا کنون طرح های فاضلاب به خوبی اجرا شده است اما در شهر بجنورد این همکاری از طرف شهرداری آنگونه که باید مشاهده نمی شود.
وی اظهار کرد: نبود همکاری مناسب سبب می شود مردم متضرر شوند و دود آن به چشم مردم می رود.

* 2780 میلیارد طرح فاضلاب
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه پیگیر هستیم تا بخش خصوصی برای اجرای طرح های فاضلاب وارد عرصه شود گفت: بر اساس ماده 56 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی، قرار است ردیف اعتباری برای طرح های فاضلابی که با کمک بخش خصوصی اجرا شده، منظور شود.
وی افزود: در این شرایط، سرمایه گذار بخش خصوصی 85 درصد و دستگاه اجرایی 15 درصد از اعتبار مورد نیاز اجرای طرح های فاضلاب را تامین می کند و بر اساس مجوز وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه، دولت موظف می شود در سال های آتی، به میزان اعتباری که سرمایه گذار آورده است برای طرح های فاضلاب، ردیف بودجه ای لحاظ کند.
وی افزود: قرار است طرح های فاضلاب در شهرهای بجنورد، شیروان و آشخانه با کمک سرمایه گذار بخش خصوصی اجرا شود که ارزش اعتباری این طرح ها 2 هزار و 780 میلیارد ریال برآورد شده است.

* میزان بهره مندی شهروندان خراسان شمالی کمتر از متوسط کشوری
ساقی با بیان اینکه به دنبال جذب سرمایه گذار برای اجرای این طرح ها هستیم گفت: در شهر شیروان 720 میلیارد ریال، در شهر آشخانه 460 میلیارد ریال و در بجنورد یکهزار و 600 میلیارد ریال ارزش اجرای طرح های مزبور است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه اجرای طرح های فاضلاب در این استان از میانگین کشوری پایین تر است افزود: اکنون در سطح کشور به طور متوسط 48 درصد از مردم ساکن در شهرها زیر پوشش خدمات فاضلاب هستند اما این رقم در خراسان شمالی 31 درصد است که 17 درصد از میانگین کشوری عقب تر است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.