به گزارش ایرنا، انتصاب زن در مدیریت های مختلف، تحقق یکی از اهداف، وعده ها و رویکردهای دولت در استفاده از توان بانوان به شمار می رود و مصداقی دیگر برای اعتماد به توانانی این قشر است.
بانوان اهل تسنن بویژه در جرگلان همواره نقش کلیدی در اقتصاد داشته و با فعالیت هایی چون بافت قالی، پرورش کرم ابریشم، دوخت لباس های محلی و حفظ فرهنگ اصیل مشارکت داشته اند.
بانوان ترکمن در صنعت اسب نیز در عرصه هستند و در پرورش اسب اصیل ترکمن نیز حضور چشم گیری دارند اما تا کنون در انجام کارهای ادارات کمتر دیده شده اند.
طاهره محمدی نخستین دهیار زن اهل تسنن در استان در این باره به ایرنا گفت: برای جنگیدن با مشکلات روستا داوطلب شدم و با تغییر اعضای شورا، به آنان پیشنهاد دادم تا مرا به عنوان دهیار انتخاب کنند.
وی افزود: اینکه یک زن به عنوان دهیار انتخاب شود برای عده ای بویژه مسن ترها که نسبت به حضور زن در جامعه تعصب دارند قابل قبول نبود اما خانواده و همسرم حمایت کرده و اعضای شورا نیز به من اعتماد کردند.
محمدی اظهار کرد: اهل دویدوخ هستم و از سه سال گذشته عروس روستای چال تلپک شده ام در این مدت مشکلاتی را در روستا مشاهده کردم که هیچ گونه تغییر نداشت و توسعه ای در روستا نبود، به همین خاطر خیلی دلم خواست که به سهم خودم در زمینه آبادی روستا فعالیتی داشته باشم و روستا و ساکنان را از مشکلات نجات بدهم.
وی گفت: خانواده بویژه همسرم بزرگترین حامی من در پذیرفتن این مسئولیت بودند.
دهیار روستای چال تلپک افزود: دهیار شدن سختی آنچنانی نداشت فقط چون من یک خانم هستم خیلی ها مخالفت کردند و فکر می کردند که نمی توانم از پس کار بر بیایم اما شوراهای روستا به من اعتماد کردند و مرا تایید کردند و من نیز خیلی خوشحال هستم که به عنوان نماینده روستا قرار است با مشکلات بجنگم و تمام تلاشم را می کنم تا برای روستا مفید باشم و روستا را به سمت آبادی پیش ببرم.
محمدی اظهار کرد: پیش از این تجربه مدیریتی نداشته ام و مانند زنان دیگر روستا قالیبافی می کنم اما دوست داشتم خودم را محک بزنم و با تمام تلاشم مشکلات را شکست بدهم.
وی درباره برنامه ها برای حل مشکلات روستا گفت: راه مواصلاتی چال تلپک و دویدخ نامناسب است و این محور از داخل رودخانه عبور می کند که همیشه مشکلات را در پی دارد علاوه بر آن آب شرب جوابگوی روستا نیست که تلاش برای حل آن پیگیری کنم.
وی افزود: نانوایی روستا بین شرکا بلاتکلیف خوابیده است و نبود خانه بهداشت نیز سبب گلایه روستاییان است.
وی گفت: مردم روستای چال تلپک از دریافت شبکه های دیجیتال تلویزیون محرومند و مسجد روستا نیز خرابه است و باید نوسازی شود.
محمدی گفت: اینها بخشی از مشکلات روستا است که حل آن در اولویت برنامه ها است.
دهیار روستای چال تلپک درباره برنامه ها برای بانوان روستا گفت: یکی از مشکلات بزرگ بانوان این روستا، نبود خانه بهداشت است که تلاش دارم حل کنم البته فعلا به بانوان قول کاری را نمی دهم که خدای نکرده اگر نتوانستم آنچه را که در ذهن دارم را اجرایی کنم بدقول نشوم.
وی افزود: بانوان مدت هاست به خودباوری رسیده اند و کمی اعتماد میخواهند تا بتوانند به پیش بروند.چه مرد و چه زن یک خانواده را تشکیل می دهند بدون یکی از آنها خانواده معنی ندارد یعنی مرد نیز به اعتماد و پشتوانه یک زن نیاز دارد و زن نیز چنین است بعد از خودباوری نیاز به اعتماد و تشویق و دلگرمی است.
طاهره محمدی 24ساله، متاهل، دارای تحصیلات در سطح دیپلم، نخستین دهیار زن اهل سنت است که کار خود را در روستای چال تلپک در بخش جرگلان آغاز کرده است.
روستای چال تلپک ۷۰ خانوار و ۲۵۰نفر جمعیت دارد.
از 685 دهیار خراسان شمالی، 90 دهیار شامل 13 درصد از دهیاران، زن هستند
تقسیمات سیاسی خراسان شمالی شامل هشت شهرستان، 19 بخش، 22 شهر، 45 دهستان و یکهزار و 298 روستا است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.