به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این مدیریت مهندس اسماعیل محمودآبادی اظهار کرد: جایگزنی برنامه کنترل غیر شیمیایی آفات در این در مزارع گوجه فرنگی، نخود، عدس، سبزی و صیفی و همچنین در باغ ( هسته داران، دانه داران، انگور ) نیز اجرا شد که این اقدام با هماهنگی و همکاری بخش خصوصی انجام شد.
وی افزود: با توجه به خطرهای کاربرد سموم شیمیایی از قبیل باقیمانده سموم در مواد غذایی، مرگ و میر حشرات مفید، طغیان آفات ثانویه، مقاوم شدن آفات به سموم شیمیایی در طول زمان و آلودگی محیط زیست، در راستای کاهش و بهینه سازی مصرف سموم استفاده از روش های مبارزه غیر شیمیایی از جمله استفاده از تله های رنگی، نصب مواد جلب کننده آفات، ترکیبات گیاهی، استفاده از حشره کشBT در مزارع و باغات این شهرستان انجام شد.
وی درخصوص مهم‌ترین اقدامات انجام شده در راستای مبارزه غیر شیمیایی با آفات اظهار کرد: در سال زراعی 95-96، تعداد 108فرمون، 46 تله، دو هزار کارت زرد، 400 کارت آبی، 12رل زرد، 96 بالیزین، 24 حشره کش BT ،4 بایو ، جهت کاهش مصرف سموم و تولید محصول پاک و سالم و اجرای طرح IPM (مدیرت تلفیقی آفات ) جهت رد یابی و شکار انبوه آفات در بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.
میانگین مصرف سم در اراضی کشاورزی استان خراسان شمالی 260 گرم در هکتار است، این میانگین در کشور 500 گرم در هکتار و در دنیا 1000 گرم در هکتار است.
میانگین مصرف سموم شیمایی در اراضی کشاورزی در این استان کمتر از میانگین کشوری است.
شهرستان300 هزار نفری بجنورد بیش از 50 هزار هکتار اراضی سطح زیر کشت دارد که 17 هزار خانوار آن بهره بردار بخش کشاورزی هستند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.