محمد علی شریکیان شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نهال پسته مورد نیاز استان توسط دو واحد تولیدی نهال تحت نظر کمیته فنی نهال تامین شده است.
وی گفت: پسته کاری سرمایه گذاری بلند مدت است که براین اساس لازم است بهره برداران با آگاهی دقیق از نیازهای اکونولوژیکی، شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک و آب و توجیهات فنی و اقتصادی اقدام نمایند تا از هر گونه ریسک جلوگیری گردد.
شریکیان افزود: بهره برداران باید قبل از احداث باغ مطالعات کافی و مشورت های لازم را با متخصصین و کارشناسان جهاد کشاورزی به عمل آورند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح کشت باغ های پسته در این استان را 2 هزار و 332 هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان هزار و 377 هکتار غیر بارور و 955 هکتار بارور با تولید هزار و 793 تن است که میانگین عملکرد باغ های پسته در استان هزار و 877 کیلوگرم در هکتار می باشد.
شریکیان با بیان اینکه امسال میزان تولید پسته در استان خراسان شمالی هزار و 880 تن برآورد می گردد افزود: جاجرم و اسفراین به ترتیب بیشترین سطوح زیر کشت و تولید پسته را در این استان به خود اختصاص داده اند.
وی گفت: ارقام پسته در این استان اوحدی، احمد آقایی، اکبری و کله قوچی می باشد که سازگار با شرایط آب و هوایی استان است و برداشت آن از نیمه اول شهریور آغاز و تا نیمه مهرماه در مناطق مختلف استان ادامه دارد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.