عبدالله یوسفی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کشاورزان باید توصیه کارشناسان را جدی بگیرند اظهار کرد: کشاورزانی که هم اکنون محصولات خود را جمع آوری نکرده اند، عجله کنند تا سرما و باران باعث خسارت به آنان نشود.
به گزارش ایرنا طبق اطلاعیه اداره کل هواشناسی خراسان شمالی و بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی و همچنین تصاویر دریافتی از ماهواره بیانگر حاکم شدن جو ناپدایر از امروز تا اواخر وقت پنجشنبه در سطح استان است که سبب وزش باد شدید، افزایش ابر و بارش پراکنده خواهد شد.
با نفوذ هوای سرد شمالی و تقویت سامانه بارشی از چهارشنبه تا پنجشنبه شب وقوع رواناب و سیلابی شدن مسیل ها قابل انتظار است، روند کاهش محسوس 6 تا 10 درجه ای دما از امروز تا صبح جمعه پیش بینی می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به سرمای پیش رو هم اکنون کشاورزان باید محصولات باغی و زراعی خود را جمع آوری و به انبارها منتقل کنند.
وی بر مراقبت از گلخانه ها نیز تاکید کرد و افزود: هم اکنون باید بخاری های گلخانه ها روشن و درجه فضای آن کنترل شود و کشاورزان از پاره نشدن نایلون ها نیز اطمینان حاصل کنند.
یوسفی اظهار کرد: به منظور کاهش خسارت توصیه می شود کشاورزانی که در حاشیه رودخانه ها و مناطق احتمالی بروز سیلاب هستند پمپ های آب خود را جمع آوری کنند.
وی گفت: هم اکنون گوجه فرنگی، چغندرقند، انگور و پیاز و همچنین ذرت علوفه ای جزو محصولاتی هستند که کشاورزان در جمع آوری آن باید عجله کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به کلزاکاران نیز توصیه کرد: کشاورزانی که کلزای پاییزه کشت کرده اند باید قبل از سرما یکبار نوبت دهی آب داشته باشند تا کلزا بیش از پنج برگ داشته باشد، کلزای کمتر از پنج برگ در مقابل سرما حساس است و مقاومت کمتری دارد.
وی بر مدیریت اراضی کشاورزی در این فصل تاکید کرد و افزود: کشاورزان باید توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی و اداره کل هواشناسی را نسبت به وضعیت و شرایط آب و هوایی جدی بگیرند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه قبل از سرما باغ داران این استان در اولین فرصت محصولات خود را جمع آوری کنند گفت: با توجه به باران های فصلی و کاهش دما باغ داران باید در جمع آوری محصول عجله کنند.
محمد علی شریکیان افزود: بارندگی و سرما موجب پایین آمدن کیفیت محصول خواهد شد که هم اکنون باغ داران باید برای ذخیره سازی محصولات اقدام کنند.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
در این استان بیش از 82 هزار بهره برداری بخش کشاورزی فعالیت دارند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.