نویسنده : اکرم اسعدی - افشره - متاسفانه مسئولان استان نیز تاکنون به این شایعه ها واکنش نشان نداده و آن ها را تأیید و یا رد نکرده اند. در گزارش پیش رو به این موضوع پرداخته شده است که واقعیت در این رابطه و تکلیف مردم چیست؟
«کف زمین روستای چوپلی تپه از توابع مانه و سملقان خیلی داغ شده و بخشی از زمین حسینیه روستا هم ترک برداشته است، برخی می گویند آتشفشان در این منطقه فعال شده است»، «زلزله ای به شدت 5 ریشتر تا 10 روز آینده در بجنورد، شیروان و لوجلی می آید»، «تا نیمه خرداد قرار است زلزله ای به بزرگی 10 ریشتر در استان بیاید»، «زمین روستای قصرقجر داغ شده و تیمی از ژاپن در حال تحقیق در این محل هستند که ببینند علت داغی زمین چیست»، «تیم های تحقیقاتی مختلفی از مناطق مختلف برای بررسی وضعیت زلزله به استان آمده اند که اگه به نتیجه برسند که زلزله می آید، تا فاصله 60 کیلومتری از مرکز زلزله احتمالی باید تخلیه شود»؛ این ها نمونه هایی از حرف و حدیث ها و شایعاتی است که پس از زلزله 5.7 ریشتری شنبه 23 اردیبهشت در خراسان شمالی به ویژه شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان دامن گرفت و هرچه بیشتر می گذرد، بازار این شایعات داغ تر می شود.
برخی کانال های پیش بینی زلزله که این روزها در فضای مجازی فعالیت دارند نیز با انتشار مطالبی مبنی بر وقوع زلزله احتمالی تا فلان تاریخ و با فلان قدر ریشتر، به داغ تر شدن بازار شایعات و ایجاد ترس بیشتر در مردم دامن می زنند و حسابی آتش این تنور را داغ می کنند.
هنوز برخی شهروندان بجنوردی از ترس وقوع زمین لرزه احتمالی که شایعه به وقوع پیوستن آن حسابی در شهر پیچیده، شب ها بیرون و در فضای باز می خوابند و یا ساکنان طبقات بالا برای خواب به منازل اقوام خود در طبقات همکف می روند.
تعداد زیادی از همشهریان در تماس با تحریریه روزنامه «خراسان شمالی» خواستار بررسی این موضوع شدند. اما واقعیت چیست و این شایعه ها از کجا ناشی می شود؟
حرارت در حسینیه چوپلی تپه
یک عضو شورای روستای چوپلی تپه با توجه به اظهارات شاهدان عینی می گوید: ظهر روز 23 اردیبهشت هنگامی که چند نفر برای اقامه نماز به حسینیه روستا مراجعه کردند، متوجه داغی شدید زمین بخشی از حسینیه شدند به گونه ای که فرش ها در حال سوختن بود و اهالی برای خنک کردن زمین روی آن آب ریختند اما شدت حرارت به قدری زیاد بود که آب تبخیر می شد و در نهایت آن محل آتش گرفت.
«حسن پور» می افزاید: افرادی که آن زمان در حسینیه حضور داشتند، از ترس این که مردم حرف شان را باور نکنند و یا آن ها را مورد تمسخر قرار دهند، در رابطه با این موضوع با کسی صحبت نکردند اما بعد از زلزله ساعت 10:30 شب، موضوع را بیان کردند و گروه های زیادی از واحد سوانح و لرزه نگاری و غیره به محل آمدند و وضعیت را بررسی کردند و چند آزمایش انجام دادند و بدون این که چیزی به اهالی بگویند، رفتند.
وضعیت زمین قصرقجر طبیعی است
چند روز پس از زلزله مخرب 23 اردیبهشت، اخباری مبنی بر داغ شدن زمین روستای قصرقجر که 2 تن از اهالی آن بر اثر زلزله جان شان را از دست دادند و خانه های زیادی نیز تخریب شد و نیز حضور تیم تحقیقاتی از ژاپن به گوش رسید که البته هیچ منبع رسمی تاکنون این موضوع را تأیید نکرده است و چند تن از اهالی قصر قجر نیز در گفت و گو با گزارشگر ما داغ شدن زمین این روستا را رد کردند و اظهارداشتند که وضعیت زمین روستا، طبیعی است.
همه داستان پیش بینی ها
یک مدعی پیش بینی زلزله که کانالی هم در همین رابطه با بیش از 5 هزار عضو در فضای مجازی دارد و اخیرا نیز در کانال خود در رابطه با وقوع زلزله 5 ریشتری در بجنورد، شیروان و لوجلی هشدار داده است، می گوید: پیش بینی ها بر اساس اطلاعات دریافتی از دیگر کشورها و بررسی ماهواره ها و شرایط مناطق انجام و اعلام می شود.
«برهمند» که مدعی است از 5 سال گذشته در این رابطه فعالیت می کند و گواهی رسمی ثبت اختراع در پیش بینی زلزله را دارد و پیش بینی هایش تا 70 درصد نیز صحیح است، می افزاید: با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات، فعلاً نمی توانم به شکل دقیق اعلام کنم که مثلا تا 24 ساعت آینده زلزله می آید اما با همین امکانات می توانم فاصله بین 10 روز تا 2 هفته مانده به وقوع زلزله را پیش بینی کنم و فعالیت کانالم نیز با مجوز معاون دادستانی خراسان رضوی است.
سابقه تاریخی زلزله در استان
در این رابطه، یک دکترای عمران می گوید: بررسی تحقیقات و پیشینه خراسان شمالی، نشان می دهد که طی 70 سال گذشته، هر 20 سال یک بار، زلزله ای مخرب با قدرت 5 تا 7 ریشتر در این استان به وقوع پیوسته است و این موضوع با توجه به شرایط منطقه و قرار داشتن روی گسل های مختلف، احتمال وقوع زلزله را در این استان بیشتر می کند.
«محمد آروین» می افزاید: این تاریخچه به علاوه این که شهرهایی مانند فاروج، شیروان و بجنورد روی گسل زلزله قرار دارند، بیانگر وقوع زلزله ها و پس لرزه های بیشتری در این استان است.
از طرفی برخی موارد مانند داغ شدن بخشی از زمین چوپلی تپه که می تواند نشان دهنده خارج شدن گاز رادان باشد و نیز نشانه هایی دیگر، می تواند احتمال وقوع زلزله را قوت ببخشد.وی که پیشتر مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز بود، خاطرنشان می کند: برای این که بتوان با قاطعیت اعلام کرد که آیا زلزله بزرگ دیگری در استان به وقوع خواهد پیوست و زلزله های این روزها پیش لرزه ای برای زلزله ای بزرگتر و یا پس لرزه های همان زلزله بزرگ 23 اردیبهشت است، باید کارهای تحقیقاتی کاملی در منطقه انجام شود.
وی تصریح می کند: خیلی ها معتقدند که نمی شود زلزله را پیش بینی کرد اما با توجه به سوابق انجام این کار و علایمی که وجود دارد و نیز بهره گیری از تجهیزات و امکانات، می توان وقوع زلزله را پیش بینی کرد که اگر این پیش بینی ها صحیح باشد، نه تنها چیزی را از دست نداده ایم بلکه مردم را نیز برای وقوع زلزله احتمالی آماده کرده ایم و اگر پیش بینی ها نادرست بود باز هم چیزی را از دست نمی دهیم مانند بسیاری دیگر از پیش بینی ها و فقط آمادگی مردم را بیشتر کرده ایم.اما مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی تمامی شایعات در رابطه با احتمال وقوع زمین لرزه ای به بزرگی 5 ریشتر یا بزرگتر را در استان رد می کند و می گوید: تاکنون هیچ کس نتوانسته است زلزله را پیش بینی کند.
«حسین عظیمی» می افزاید: انجام کارهای تحقیقاتی از طرف پژوهشکده ملی و حتی بین المللی لرزه نگاری در محل وقوع زلزله، امری طبیعی است و حضور تیم های تحقیقاتی در استان، دلیل دیگری ندارد و محققان اعزام شده به استان در رابطه با تحقیق پس از زلزله در هر استانی وظیفه دارند و این موضوع ربطی به احتمال وقوع زلزله ندارد.
وی وجود ترس میان مردم را پس از زلزله 5.7 ریشتری مخرب 23 اردیبهشت طبیعی عنوان می کند اما این را هم می گوید که دلیلی برای ترس و خوابیدن در بیرون و فضای آزاد وجود ندارد اما با توجه به وضعیت و تاریخچه استان در وقوع زلزله، نیاز است مردم موارد پیشگیری و مقابله و مواجهه با زلزله های احتمالی را فرا گیرند و همواره احتیاط کنند.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
7184/1744
** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.