به گزارش ایرنا، اسماعیل نجار یکنشنبه شب در نشست شورای مدیریت بحران خراسان شمالی که با حضور وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده اعزامی رئیس جمهوری به خراسان شمالی برگزار شد اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اعتبار داخلی خود در این زمینه استفاده می کند تا فرایند تامین اعتبار به موقع انجام شود.
وی افزود: به ازای نوسازی هر واحد مسکونی خسارت دیده، 200 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت می شود و 50 میلیون ریال نیز به صورت بلاعوض تزریق می شود.
وی خاطرنشان کرد: 20 میلیون ریال نیز کمک معیشتی به صورت بلاعوض برای جبران خسارت به کالاهای اساسی خانواده ها داده می شود.
وی خاطرنشان کرد: در شهرها نیز به ازای ساخت هر واحد مسکونی 300 میلیون ریال تسهیلات با نرخ 6 درصد داده می شود و 60 میلیون ریال نیز به صورت بلاعوض و 20 میلیون ریال کمک معیشتی به حادثه دیدگان اعطا می شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: در خراسان شمالی با اقدام خوبی که توسط استانداری برای بیمه منازل مسکونی انجام شده است تا سقف 150 میلیون ریال به صورت بلاعوض برای جبران بخشی از خسارت ها پرداخت می شود.
نجار در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه امداد رسانی به حادثه دیدگان زلزله در استان در سطح عالی انجام شده است افزود: ممکن است برخی مشکلات در برخی مناطق روستایی وجود داشته باشد اما به طور کلی کارهای انجام شده سریع ، مطلوب و مناسب بوده است .
وی اولین کار در مدیریت بحران را امداد و نجات عنوان کرد و گفت: برای اسکان موقت حادثه دیدگان و ارائه خدمات لازم اقدام شده است و اکنون تمام زیرساخت ها در این مناطق برقرار شده است.
وی درباره برآورد خسارت های وارد شده به مناطق زلزله زده گفت: درخواست می شود در کوتاه ترین زمان برآوردها انجام شود تا برای تامین اعتبار مورد نیاز پیگیری شود.
معاون وزیر کشور گفت: انتظار می رود میزان خسارت هایی که گزارش می شود دقیق باشد و دقت لازم در این باره مبذول شود.
علی ربیعی که به نمایندگی از رییس جمهوری وارد مناطق زلزله زده خراسان شمالی شده است عصر یکشنبه برای عیادت از مصدومان حادثه زلزله در بیمارستان امام علی (ع)بجنورد حضور یافت.
به گزارش ایرنا، زلزله ای شنبه شب با قدرت 5.7 ریشتری ساعت 22و 30 دقیقه و 58 ثانیه استان خراسان شمالی را لرزاند که مرکز کانون آن در شهر پیش قلعه حدفاصل2 شهرستان بجنورد و مانه و سلمقان بود. شمار مصدومان زمین لرزه شنبه شب استان به بیش از 400 نفر رسید که دو نفر نیز جان خود را از دست دادند.
استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود درسده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.
* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 1744 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.